Alla inlägg den 26 mars 2010

Av Gudrun Lindvall - 26 mars 2010 08:38

  


Vi bestämde oss för att köpa ett sto till för två år sedan och fann Garún. Hon är svenskfödd isländska, stor och rejäl och hade då haft 8 föl. En godkänd son har hon - Hvatur från Lönneberga. Ytterligare en har gått i avel, på Blupen  - Freyr från Lönneberga. Hos oss har hon fått Geiri, som finns alldeles nyfödd på bilden ovan. 

Garún är född 1994 och har en bra bedömning. Hon bedömdes som 10-åring till 7.92 - mellan två föl... I mina ögon är hon ett förstaklassto. 

Man brukar säga att hästar har överlevt genom tiderna på grund av sin snabbhet och benägenhet till flykt. Det finns en del av det sistnämnda i Garún - hon är lite skygg. Eller blyg som jag brukar kalla det. Det är ingen häst man bara rusar fram till. Men hon har en stor svaghet för havre och det har vi använt när vi vill ta henne ute. Även att gå in i stallet på nätterna var lite främmande då hon kom hit - men så var det det där med havren...

Garún har vunnit mitt hjärta allt mer hela tiden. Hon är så oerhört snäll. Och så är hon så signaltydlig. Hon måste få tid med sin skygghet. När man kommer in i boxen till henne måste det få ta ett litet tag innan hon tas - hon säger till med små huvudrörelser när det är dags. Jag gillar det. Hon kommunicerar. 

Geiri föddes väldigt oväntat mitt på dagen. Garún hade ingen mjölk och inga andra tecken på förestående fölning. Dessutom skulle det vara minst en vecka kvar innan det var dags. Vi for hemifrån och blev - minst sagt! - överraskade när en granne ringde och meddelade att vi hade en fölunge i hagen... I den hagen ville vi inte ha dom på nätterna. Frågan var bara - hur ta Garún med nytt föl??  

Det tog 20 minuter.

Hon sprang i en stor cirkel runt mig, klart medveten vad det hela handlade om. Det var bara att vänta tills hon bestämde sig - nu böjer jag huvudet på mitt kom-och-ta-mig-sätt, sa Garún. 

Min goa vita Garún älskar att bli pysslad med och visar det på sitt försynta sätt. Förhoppningsvis ger hon oss en lika fin unge i år som för två år sedan. Hoppas på en tjej..

I år ska jag inte missa fölningen. Minns nämligen att Garún stått mycket stilla på den fläck hon valde att föla på förra gången. Inte fattade jag då...

Det gäller att ge akt på damen i år!!


  

Tidigare mĺnad - Senare mĺnad

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards