Alla inlägg den 5 april 2010

Av Gudrun Lindvall - 5 april 2010 08:11


Söndag morgon och marken är vit Snö! Usch – fult!! Vill inte ha mer av den varan i år!

Det får mig att tänka på vad jag ofta hörde min mormor säga när det snöade i april.

 – Aprilsnö är fåragö, sa hon.

Som jag funderade på vad det betydde!

Min första lösning på problemet var:

Aprilsnö är får-adjö.

Brydierier!! Varför skulle man säga adjö till fåren i april när det snöade? Det här funderade jag på mycket, minns jag. Kunde det verkligen vara det det betydde? Skulle man slakta dom när det snöade i april? Märkligt!!

Lösning två var:

Aprilsnö är får(a)-gö..

Alltså fårgödsel. Måste betyda att fårgödsel var speciellt bra just i april, lika bra som snö. Ja, det lät ju begripligare. Man kunde ju undra varför fårskiten skulle vara speciellt bra då, men det här var min lösning på uttrycket mycket länge. Jag var nåt på spåren…

Sedan kom lösning nummer tre:

Aprilsnö är fåragö.

Aha! Det hade inget med får att göra, utan med fåran. Min slutliga förklaring blev att aprilsnö var bra för fåran, lika bra som gödsel. Och det är väl det det betyder?


Konstigt att jag aldrig frågade – men det skulle kanske varit genant. Det roliga är att jag fortfarande tänker på ordstävet varje gång det snöar i april. 

Och minns min mormor Anna.   

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards