Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

Fattigt i stugorna

Av Gudrun Lindvall - 26 maj 2010 07:10

Det år då jag fyllde 6 år - år 1954 - köpte föräldrarna ett torp i Enhörna. Där tillbringades alla somrar. Torpet låg inte långt från tegelbruket i Sundsvik. Nästan alla som bodde i stugorna ikring jobbade där. Det var ett slitit och tufft jobb – ordet arbetsmiljö var inte uppfunnet än. 

Min lekkamrat hette Maud. Hon var något år yngre än jag och bodde i en av stugorna. Tre barn fanns i familjen – jag tror att Maud var yngst. Två bröder hade hon. Huset var helt omodernt utan el och med torrtoa. Det stod en vattenhink vid spisen och man drack direkt ur skopan, som låg i den. Maud var en söt unge, men skitig. Hon badades och kammades när vi kom  ut – hon hade löss ibland. Efter några år försvann familjen – har ingen aning om vart.

Nästa familj hade många ungar och två stora hundar. Pappan slog sonen – minns hur man stod utanför och hörde honom skrika. Varför gick jag inte bara in? Men man vågade väl inte… Där såg jag mamman stoppa nappen i sockerskålen innan hon trycke in den i ungens mun. Undrar hur dom mjölktänderna kom att se ut…. Vilken fattigdom och det är bara 50 år sedan!! Även den familjen försvann efter några år.

Tegelbruket var hett som i helvetet! Man kunde stå och titta in i en stor öppning i väggen – det var spännande. En gång föll en arbetare på de heta ugnarna och dog – det pratades mycket om det. Leran kom från lertag inte långt ifrån vårt torp och körde i små vagnar. Numer är tegeltillverkningen i Mälardalen – så jättestor förr!! – ett minne blott.

Men det fanns riktigt duktigt folk, som kom ibland. Minns familjen Hammar, som flyttade in i torpet Harfallet. Dom hade en fruktanvärd backe till brunnen – måste ha varit en plåga såväl sommar som vinter. Men fru Hammar var en driftig tant. Det dröjde inte länge förrän vi köpte ägg, potatis och grönsaker av henne. Hon hade så fina land – välskött och ordentligt. En riktigt duktig kvinna! Hushållsgris hade hon också. Jag förmodar att dom flyttade till något bättre – fru Hammar och hennes höns och grönsaksland saknades verkligen när dom försvann.

Sedan mamma dött ville min pappa inte ut till torpet något mer – det var för smärtsamt. Noralund skrevs över på min syster och mig. Vi hade kvar stugan ett antal år, men så köpte jag ett eget hus i Enhörna och min syster bodde på landet utanför Nyköping. Vi hade helt enkelt inte behov av torpet – det blev mest en massa måsten – så vi sålde.

Numer finns det el i alla stugorna. Harfallet är permanentboende liksom det där Maud bodde. Vårt torp Noralund är fortfarande sommarställe tror jag. 

 
 
Ingen bild

attityd

27 maj 2010 07:16

Ja du, det har hänt mycket på drygt 50 år.
Jag växte upp på Söder i Stockholm och vi hade en liten men sk modern lägenhet med badrum.
Flera av mina skolkamrater bodde "halvmodernt", dvs vatten och avlopp, men inget varmvatten och badrum. Flera hade kakelugnar och vedspis. Dessa barn kom till skolan och luktade rök och fotogen. Säkert hade man torkat deras kläder över vedspis eller kamin. Somliga var fattiga och fick bl.a skor och skridskor genom skolan.
Jag tror att de som hade det allra värst aldrig tog med några skolkamrater hem så deras hemmiljö såg man aldrig. Jag var dock inne hos andra där man endast hade en kallvattenskran och dass på gården.
Så småningom flyttade jag själv ut till ett torp i Ösmo där jag bara hade kallvatten och utedass, men det var ju en kort tid i ungdomen och då kunde man leva litet primitivt, ett förstadium till Gröna vågen som sedan blev inne.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards