Direktlänk till inlägg 28 oktober 2010

Häxorna

Av Gudrun Lindvall - 28 oktober 2010 15:33

                         

Nu ska det erkännas - jag är vansinnigt förtjust i barnböcker, såväl bilderböcker som typ böcker om shettisen Sigge. På reor köper jag nästan bara barnböcker. Bisarrt?

En av de mina favvosar skriver i och för sig för barn, men det är såna där böcker, som kan läsas av alla åldrar - som Astrid Lindgren. Det är Roald Dahl. Författaren har rötter i Norge, men föddes och levde i England. Hans böcker är finurliga, ibland förskräckliga, men alltid fyllda av en sällsam fantasi. Den mest kända är nog Kalle och chokladfabriken, som har filmats flera gånger. En underbar bok!

Men om man bara ska läsa en Roald Dahl så tycker jag att man ska välja Häxorna. Så här preseneras den på bokens baksida:

En gastkramande, humoristisk rysare för barn och ungdom om den lilla föräldralösa pojken och hans mormor som kommer till den stora badorten för att njuta av den milda havsluften och får stifta bekantskap med RIKTIGA HÄXOR. 

Det är absolut inte en trevlig godnattsaga för en liten pluttunge - man bör nog vara upp emot 10 för att läsa den. Häxorna har nämligen ont i sinnet, speciellt mot barn, och kan göra de hiskligaste saker. Och dom drar sig inte för att göra det!

En gång när jag satt i riksdagen blev jag uppringd av en kvinna, som sett ett så hemskt barnprogram, som hon absolut ville att jag skulle stoppa. Hon hade inte berättat länge innan jag insåg att man filmat Häxorna. Jisses!! Hon förstod inte alls min förtjusning - samtalet fick ett snabbt slut.

Så - kära läsare - gack åstad till närmaste bibiotek och låna Häxorna. Kryp upp i soffhörnan, varför inte med en skotsk whisky inom räckhåll?, läs, förfäras och njut! 

 
 
Ingen bild

Ingrid

28 oktober 2010 18:46

Bra tips!

 
Ingen bild

Gudrun

29 oktober 2010 13:27

Här kommer ett bra tips till: många av Roald Dahls böcker finns nu i nytryck och kan köpas till facila priser på Adlibris, även Kalle och chokladfabriken och Häxorna. Med flera.

 
Ingen bild

lisbeth

29 oktober 2010 17:53

den boken har vi!
Kan dock inte påminna mig ha läst den... får leta i Ingrids/Astrids/Marinas bokhyllor..

Undrans om det är "min" Ingrid som kommenterat?

Gudrun Lindvall

29 oktober 2010 22:37

Läs den!! Som sagt med en whisky - eller två. Den är härligt förfärlig. Visst måste det vara ganska ovanligt att en ungdomsbok skriven 1983 på engelska kommer i nytryck på svenska.
Kolla om du har Kalle och chokladfabriken också. Den är absolut läsvärde den också.
Nej, det är nog min kompis Ingrid på Gotland som kommenterat. Skulle knappast tro att din unga dotter läser min blogg. Men det vore ju en ära om...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards