Direktlänk till inlägg 12 november 2010

Bara för barn?

Av Gudrun Lindvall - 12 november 2010 10:04

Jag har sagt det förr och säger det igen – jag tycker att barnböcker och do. filmer är underbart! Om jag blir riktigt gammal ska jag bara läsa sånt som är skrivet för dom lägre åldrarna.

I en TV-film om Astrid Lindgren, som en utvald journalist fick göra, ställde denne (en man) en fråga som var så dum så man hade önskat att någon bättre begåvad fått chansen att göra filmen. Han frågade Astrid varför hon bara skrev för barn… BARA????? Så urbota idiotiskt!! För det första skrev Astrid Lindgren inte bara för barn och för det andra finns det ingen publik som är så kräsen. Att skriva för barn kräver verkligen sin författare! Att författare som Astrid Lindgren, Roald Dahl och J.K Rowling översätts och översätts, trycks och trycks är ingen slump. Dom har hittat en ton och en väg in i fantasins värld som fascinerar och engagerar. Vad kan man mer begära?


           


I slutet av 70-talet kom en film som hette Dunderklumpen – helt underbar – av Beppe Wolgers och med musik av Toots Thielemans. Så kom skivan. Jag jobbade då på dagis och gissa om jag spelade den! Om och om igen. Ungarna tröttnade betydligt tidigare än jag. Det var den tiden då man hade LP.

Nu är tekniken annorlunda och jag har saknat Dunderklumpen under många år. Nu har jag den igen! Hela historien utspelas i Ströms Vattudal och med Googles hittar man ju allt – Ströms hembygdsförening sålde den som CD. Har lagt in den i datorn och hör den just nu. Det lustiga är att jag till och med minns var LP-skivan hade knaster och hack- sånt finns inte på CD:n och ljudet är betydligt bättre. Men jag tycker lika mycket om den nu som då.

För övrigt kan berättas att min far – 91 år – just nu läser Harry Potter. Han är i mitten av den näst sista – och är mycket road. Böcker för barn?

 
 
Ingen bild

Karla Sand

15 november 2010 21:14

Håller med dig Gudrun, att skriva för barn är det absolut svåraste som finns. Extra bra då att några lyckas. Dunderklumpen är en favorit även här. Men har du läst Barbro Lindgrens "Vems lilla mössa flyger". Helt underbar läsning för ung som gammal!

Gudrun Lindvall

17 november 2010 09:13

Nej, det har jag inte. Tack för tipset - mot bibloteket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards