Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Iris sibirica "Perry´s Blue"

Av Gudrun Lindvall - 20 november 2010 12:31

  

Min fina iris, som jag skrivit om förr, har fått ett namn. Den fanns i den trädgård i Enhörna, där vi bodde tidigare. Tog med en bit hit, men har sedan fört en kamp med sorken om rötterna. Den är så vacker och jag har aldrig sett den i någon plantskola och därför inte vetat namnet.

Men så kunde man se den flera gånger i programmet från Chelsea Flower Show, som sändes igår. Som alla vet brukar det som visas där bli populärt och irisen visades gång på gång. Den kallades strandiris och då hittade jag den på den här länken:

http://gardener.blogg.se/2008/march/dagens-vaxt-strandiris-perry-s-blue.html


Den heter alltså Iris sibirica "Perry´s Blue"  och finns att köpa på Zetas, Sveriges bästa plantskola.

Jag kan verkligen rekommendera denna underbara iris! Dessutom finns flera strandirisar i olika färger - anspråkslösa och blommar länge. Klarar sig i normal trädgårdsjord och även om det är lite blött om fötterna. Lär få intensivare färger i lite skugga. Jag är säker på att de kommer att få en renässans - min moderplanta planterades säkert på 70-talet. Det var en gammal trädgårdsmästare, som haft stället i Enhörna före oss. Om jag får gissa kommer många plantskolor att ha den till våren.

Nu ska jag köpa flera plantor - kampen mot sorken ska vinnas!


  

 
 
Ingen bild

Karla Sand

20 november 2010 17:52

Heja Gudrun! Ge inte upp. Själv ska jag också införskaffa den och fylla ut min Irisrabatt med. Trädgårdsirisarna, som står där, förökar sig inte så ohejdad som det utlovades. Dessutom ÄLSKAR jag blåa blommor. Tack alltså för tipset.

Gudrun Lindvall

20 november 2010 19:46

Du kan ju gå till huset i Aska, där vi bodde och be om en bit. Det finns - fanns? - två stora bestånd. Zeta har även en blå med vit kant och en mörkblå. Vi har en i en kruka nu - den har jag en bättre plats åt i vår i en ny rabatt. Älskar den!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards