Direktlänk till inlägg 24 november 2010

Hälsingland

Av Gudrun Lindvall - 24 november 2010 22:38

             

En fjärdedel av mig härstammar från Hälsingland. Min farmor kommer nämligen från Bollnäs. I den här släkten finns naturligtvis flottare - det var nästan alla periodvis - men även många soldater och annat småfolk. Jag har inga kontakter alls med släkt därifrån.

Min farmor flyttade söderut, kom till Uppsala och jobbade på det berömda fiket Ofvandahls - det i Ove Törnqvists visa med Dagny ni vet. Därifrån flyttade hon till Stockholm och träffade min farfar, som var skräddare. Farmor hade två systrar, som både dog i den tidens gissel - TBC. Min pappa är enda barnet, så den delen av släkten är liten och avlägsen.

Hälsingland och förresten hela södra Norrland sög arbetskraft. Här sjöd det av aktivitet på grund av två mycket efterfrågade råvaror - lin och trä. 


              


Det bodde massor av folk i byarna. Gårdsnamn fanns inte som i Sörmland, där de flesta av mina förfäder fanns. Det är ett himla letande i kyrkböckerna.

Min pappa har berättat mycket om sin mormor, som han avgudade . Han cyklade till henne i Bollnäs från Stockholm på lovet - pust och stön... Mormor Margta bodde i en liten stuga, som hon hyrde av en släkting till maken. Maken Johan dog tidigt - han var snickare och flottare. Druttade man av de slippriga stockarna var risken att dö mycket stor - han blev bara 39 år. Då han dog 1889 lämnades hustrun med tre små flickor 6, 5 och 2 år gamla. Min farmor var den yngsta. 


              


Men Margta var en kvinna som inte gick av för hackor. Hon försörjde sig och sina barn som tvätterska vid Ljusnan. Tänk att ligga och klappa tvätt vid älven - ett slitsamt och kallt arbete. Men kylan klarade hon tydligen bra. Min pappa berättar hur han såg barfotaspår i snön på morgonen då hon hämtat vatten. Kan han verkligen minnas rätt? 

Det finns en hel del foton kvar på Margta - för övrigt en udda men mycket vanligt namn i bygden. Min pappa trodde att hon hette Marta och blev förvånad att det stavades med g i mitten. Hon kallades allmänt Ståls Marta. Släktforkningen visade varför. Margtas morfar var nämligen trumslagare I Änga rote i Hälsige regemente och tog sig soldatnamnet Ståhl. Undrar om han även var spelman. Troligen eftersom han var så känd och populär att namnet Stål hängde med även till barnbarnet. 

Det är märkligt att en bygd där så många bodde och var verksamma numer är en avfolkningsbygd. Då var älvarna strida och vilda. Lax fanns i överskott och bygden blomstrade. Den lille badande parveln som står till vänster nedan ser ut som min pappa i unga år, men han avvisar bestämt att det är han. Men det skulle kunna vara... Han har många ljusa minnen från sin barndoms somrar i Bollnäs.


             

 
 
Ingen bild

lisbeth

1 december 2010 21:55

vilken krutgumma - det här förklarar all!

Gudrun Lindvall

2 december 2010 19:41

Kanske det kanske...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards