Alla inlägg den 20 februari 2011

Av Gudrun Lindvall - 20 februari 2011 09:58

                                   


I Södertälje, där jag växte upp, fanns två stora industrier där alla jobbade – Scania och Astra. Min pappa jobbade på Astra.

Astra var en relativt ung industri när vi kom till stan 1952. Alla som jobbade på Astra kände varandra – nästan.. – och solidariteten med verksamheten var stor. Min pappa brukade ondgöra sig över lokaltidningens kritik och han tyckte så illa om det att han sa upp tidningen sedan min mamma dött. Sen har han aldrig läst den.

Min far jobbade med forskning på Astra. Han höll mycket på med järnmediciner, men även med grundforskning och pratade om fria radikaler innan det blev ”inne”. Det var nog så att man testade lite på sig själva och varandra.

En som verkligen gjorde det – men inte på Astra – var forskaren som höll på med magsår och ansåg att sjukdomen orsakades av en bakterie som kunde botas med vissa antibiotika. Han svalde en rejäl bägare med nämnda bakterie, blev jättesjuk – och fick magsår. Bevisat. Så botade han det med antibiotika och sedan dess är magsår en rätt harmlös sjukdom, vilket den inte var tidigare. Men att testa så på sig själv kan inte rekommenderas, men i det här fallet förändrade det verkligen.

Så allvarliga tester gjorde nog inte Astra-forskarna på sig själva, men visst testade dom.. Att vara Astra-unge innebar att man hade en far, som var fullt medveten om att mediciner är gifter. Drogs heter det på engelska. Droger. Dom bör undvikas. Jag och min syster fick mycket lite antibiotika och då jag började äta p-piller på 70-talet blev faderskapet tokig. Jag överöstes med artiklar och övertalning – och visst hade han rätt. Dom tidiga p-pillren var klart ohälsosamma – för mycket hormon vilket gav biverkningar som blodpropp. Behöver jag säga att mitt p-pillerätande fick ett snabbt slut?

Några huskurer lärde han mig. En är Vaselin. En klick Vaselin på sår snabbar på läkningen. Just nu behandlar jag ett stort sår på Nadja, vår Golden retriever, och på mindre än en vecka är förändringen jättestor. Varför Vaselin ökar läkningen vet man inte – en petroliumprodukt som inte lär tränga in i huden enligt uppgift, men skit samma, bara det funkar.

En annan huskur är en Magnecyl på kvällen innan man lägger sig efter en fest. Då slipper man baksmällan.

Förr hade Vaselinburken en liten vinge, som gjorde att burken blev lätt att öppna. Man vred på den. Den saknar jag idag.



Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards