Alla inlägg den 22 februari 2011

Av Gudrun Lindvall - 22 februari 2011 15:10

             


Fina damer i släde med kusk i livré. Gårdagens Rolls Royce - under århundraden. Det är lite häftigt att tänka sig häst och vagn som höjden av lyx - men det var det ju. Man visade statusen med ekipagen som idag. Om man tittar noga ovan ser man att det är två hästar, men tydligen var själva  släden och damerna det som tilldrog sig fotografens intresse. Damer i päls - det kunde bli rejält kallt i släden.


              


Fyrspann - kortet taget utanför det kungliga sommarresidenset Tullgarn strax norr om Trosa. Det är kvinnan som håller i tömmarna - antagligen någon kunglig person. Mycket fina hästar och en påkostad vagn. Lakejerna håller koll. Att köra fyrspann är är inte att leka med - det kan gå vådligt undan om man inte har koll på hästkrafterna. Det gäller att ha väl inkörda och lydiga hästar. Hästkarlarna på den tiden var viktiga personer - dom riktigt duktiga säkert väl avlönade.

När jag började med hästar körde ingen. Körsporten är relativt ung i Sverige. Jag har alltså inte kört mycket i mitt liv, men minns första gången - med fasa. Jobbade på en gård, som hade massor av torp där familjer hyrde in sig och så ingick ridningen. På midsommaraftons morgon kom ägaren ner  istallet och meddelade att det skulle köras sommargäster på eftermiddagen. Va, utan minsta träning??? Fick hjälp att spänna för en av ställets märrar och så var det bara att köra. Sommargästerna anade nog inte hur osäkert och riskfyllt det hela var, men Nettan kunde sina saker och det hela avlöpte väl. Men inte kändes det vidare ansvarsfullt precis.

Min mormors farfar var kusk - det är den enda hästkarlen jag hittat i släkten. Man kanske brås på honom. Men köra häst vill jag inte! 

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards