Alla inlägg den 3 mars 2011

Av Gudrun Lindvall - 3 mars 2011 10:03

Jag har blivit lycklig ägare till en litografi av en konstnär jag varit förtjust i ett tag. Han heter Björn Wessman och gör fantastiska oljor med massor av färg – naturmotiv. Se bara !


                      


               


Nu är det så att dom oljorna kostar långt mer än jag någonsin skulle kunna ha råd med. Men så ibland gör han konst för oss lite fattigare – litografier. Hittat en som tidningen Vi sålde där 500 kr går till Vi-skogen. Den kostar 3 400 kr… Inte så där våldsamt billigt precis, men möjligt.

Så las en litografi ut på Tradera…. Inte Vi-litot, utan en som heter Katedral II. Jättefin. Så här ser den ut.


             


Utropspris 200 kr. Va??  Men med ett reservationspris, som visade sig vara 500 kr. Det la jag i full förvissning om att det inte skulle räcka. På Tradera kan man lägga ett maxbud, som inte syns. Dataprogrammet bjuder upp med bestämda intervall. Jag la ett maxpris på 1 510. Det skedde den 23 februari.

Och nu ska jag berätta hur det fungerar på Tradera. Det kan vara gastkramande spännande, nämligen, och det blev det denna gång. Den 27 kom ett bud på 510, men mitt maxbud fanns ju där så jag ledde auktionen på 520. Sen hände ingenting…

Att jag skulle få litot för 520 kr var ju bara otänkbart, alltså kunde man sluta sig till att det låg några gäddor och lurade i vassen. Just tystnaden var oroande.

Auktionen gick ut kl 22:33 den 28 februari. På eftermiddagen blev jag lite orolig och höjde mitt maxbud till 2 160 kr, men jag var mycket tveksam om det skulle räcka.

Klockan 22:19 vaknade första gäddan i vassen och började bjuda. Buden kom kl 22:19, 22:19, 2:21, 22:22, 22:22, 22:23, 22:25. 7 bud på 6 minuter alltså. Den gäddans sista bud var 1 521 kr, men mitt maxbud klarade attacken.

Den sista minuten attackerade det verkliga proffset. Under den sista minuten la den budgivaren 4 bud och var väl säker på att få litot. Men tiden talade för mig. Det sista budet den budgivaren hann lägga var 1 760 kr, och så PANG var tiden ute och litot mitt för 1 785 kr. Spännande så man höll på att få hjärtsnörpet! På mindre än en kvart steg priset från 520 till 1785 kr!

Man kan ju tycka att det är galet att ge så mycket pengar för en bild, men eftersom Tradera är fantastiskt har jag sålt för motsvarande de senaste veckorna – sånt som bara stått i skåp och hyllor. Så man kan säga att jag bytt prylar – soppterrin, några böcker, fina men oanvända bestick mm mot ett fint lito. Inte illa! 

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards