Alla inlägg den 26 mars 2011

Av Gudrun Lindvall - 26 mars 2011 09:08

                   

I förrgår kväll såg jag vår stora fladdermus för första gången i år. Såg även rätt stora nattflyn mot fönstret senare på kvällen, så den fick sig nog några läckerbitar.

Vår stora fladdermus är med största sannolikhet en stor fladdermus. Jag har även sett namnet brun fladdermus på arten. Den är stor och rund och ser lite klumpig ut.

En gång fick vi in den i huset. Det var inte roligt. Hur får man ut en fladdermus ur sovrummet? Vi försökte fånga den i en papperskasse – men det första försöket slutade med att den hamnade i håret på mig… Lite läskigt faktiskt. När jag pluggade biologi för länge sedan var det en forskare i Danmark eller om det var Finland, som dog i rabies efter ett fladdermusbett. Sånt dyker upp i huvudet när man står med en fladdermus i håret – jag lovar…


                    


Men.. jag lyckades skaka ner den i påsen och så återfick den sin frihet. Och inte blev jag biten.

När jag var liten hittade vi en gång en död fladdermus vid torpet när jag var barn. Den var betydligt mindre än den klump vi har här – troligen en nordisk fladdermus. Det var enormt fascinerande att spänna ut vingarna och se den snillrika konstruktionen med den tunna huden mellan de långa fingrarna.


             


För visst är dom märkliga djur, som navigerar med ekopejling. Man kan binda för ögonen på dom, men dom navigerar perfekt förbi hinder – sånt finns filmat. Men binder man för nosen så att dom inte kan skicka signaler eller täpper till öronen så dom inte kan höra sina signaler, så är dom lost. Då kan dom inte väja för hinder. Fantastiskt att dom kan pejla in minsta insekt med denna metod. Det måste vara den mest avancerade jaktmetod hos landlevande däggdjur. Valar använder ju även dom sonar, men där är ju vattnet medium – ett medium som leder ljud på ett helt annat sätt än luft.

Minns hur jag en gång fann en liten dvärgfladdermus i en holk, som jag skulle tömma. Den tillbringade tydligen dagen där och var klart störd av uppmärksamheten. Den såg ut som en liten djävel – visade hela garnityret och väste – bara att stänga holken igen.. Pytteliten var den.

                                        

Det finns 19 arter fladdermöss i Sverige och fladdermöss är vanligare än man tror. Av jordens däggdjur är faktiskt 20-25 % av alla däggdjur just fladdermöss. Kanske inte så konstigt om man betänker att dom kan finnas i kolonier upp till 20 miljoner!! Världens befolkningsstörsta stad är Tokyo med mer än 35 miljoner människor som jämförelse..

De vanligaste fladdermössen i Sverige är nordisk fladdermus, som säkert de flesta sett. Ser man en liten pytt så är det dvärgfladdermus, den stora klumpen utan långa öron är stor fladdermus, men har den långa öron så är det långörad fladdermus. Men även mustaschfladdermus och den mycket lika Brandts fladdermus är vanliga i hela landet liksom vattenfladdermus och gråskimlig fladdermus. Man skiljer dom lättast åt via lätet och entusiasterna är ute och kollar frekvensen på deras ekopejlingsläten. Naturligtvis finns det föreningar – mer om det och fladdermöss i allmänhet finns att läsa på den utmärkta sidan www.fladdermus.net. Därifrån har bilderna hämtats.


                  

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards