Alla inlägg den 30 maj 2011

Av Gudrun Lindvall - 30 maj 2011 07:56

              


En av de gammaldags rosorna - en gallica - har namnet Jenny Duval. Det är en märklig ros, som skiftar färg från rosa till blåaktigt under blomningen. På vissa rosor syns de gula ståndarna. Den doftar ljuvligt som alla gallicor och blir ung metern hög. I Enhörna hade vi en Jenny Duval - en av mina absoluta favoriter. 


             


Rosen har troligen fått sitt namn av diktaren Baudelaires musa Jeanne Duval. Henne såg Beudelaire första gången år 1842 då hon 21 år gammal var med i en varieté på en liten teater i Montmartre. Han blev upp över öronen förälskad. Jeanne var en mulatska med gyllenbrun hy, långt svart hår och ett något skamfilat rykte. En av diktaren vänner beskrev henne som "inte särskilt mörk, inte särskilt vacker, svart föga krusigt hår, ganska platt byst, ganska bred midja, går fult."  Men Baudelaire var bergtagen och skrev passionerade kärleksdikter till henne - hör bara:


Kom, dyrkade tigrinna, var mitt hjärta när,

du grymma, döva själv som lojt och djuriskt ler...


eller

Om blundande en kväll i solvarm, tidig höst 

jag känner doften svagt av dina heta bröst,

då stiger för min syn en lycklig strand med hus,

av solens strålar dränkt i evigt ljus,

en loj och sorglös ö...


Åter till rosen Jenny Duval. 

När vi flyttade hit var Jenny Duval den första rosen jag köpte igen - bara måste ha!! Men är det jag fått verkligen en Jenny? Den ser inte riktigt ut som min Jenny i Enhörna. Blommorna blir för rosa i mitten och för bleka runt om. Det här är ett problem med de gammaldags rosorna - en viss sortförbistring råder. Kan det vara så att min nya Jenny egentligen är en Président de Sèzé?

Blommar gör den - men i år har vintern farit illa med den. Bild från 2009.


              

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards