Direktlänk till inlägg 1 juni 2011

Morfar lurken.

Av Gudrun Lindvall - 1 juni 2011 18:21

Min morfar var en lurk. Har egentligen aldrig tänkt på honom som min morfar. Inte förrän min kusin började släktforska har vi fått veta något om honom och den sidan av släkten. Man fick nämligen inte fråga – varken mormor, min mamma eller min morbror ville beröra detta känsliga ämne. Tabu.

Så här var det: min mormor föddes och växte upp i Katrineholm, en liten pluttort i västra Södermanland, en ort som kom till på 1860-talet då järnvägen drogs fram.

Min mormor Anna Carolina Eugenia föddes den 11 april 1895 som andra dotter i familjen Fredriksson i Stora Malms socken. Här fanns hela släkten – fastrar, farbröder, kusiner, farmor och farfar och många fler.

Annas mamma dog i sviterna av en förlossning då Anna bara var 1 år. Även lillebror Carl Aldo dog, bara 10 dagar gammal, då moderlös sedan 7 dagar. Efter 3 år fick Anna och storasystern Karin en styvmor, som aldrig var älskad, snarare tvärt om. För flickorna blev farmodern modersgestalten. Om henne har jag berättat tidigare i bloggen. Anna gick i folkskola och den textilskola, som herrskapet på herrgården Claestorp i Östra Wingåkers socken startat för flickor. Det fanns även en slöjdskola för pojkar. Herrskapet var före sin tid och hade startat skola för allmogens barn före folkskolestadgan i mitten av 1800-talet – mot prästens vilja. För mormor var sömnad och handarbete något hon höll på med hela livet – hon var mycket duktig. Anna jobbade med sömnaden, men vad vi vet även på gårdar runt Katrineholm.

I början av 1900-talet startade en teknisk utbildning i Katrineholm. Dit kom min morfar, troligen från Stockholm. Den oemotståndlige och vackre förföraren hade anlänt..

Karl Gustaf Amandus Eriksson var född den 7 september 1890 på Alnön utanför Sundsvall dit hans föräldrar kommit år 1889 från Stockholm. Fadern Karl Eriksson hade rötter i Värmland och modern Amanda Karolina Flodman i Södermanland och Västmanland. Det var de expanderande träindustrierna som sökte folk, gärna med erfarenhet från bruk och såg. Fadern var sågare och kom från ett sågverk i Värmland. Modern dog då sonen bara var 5 dagar gammal, bara 26 år gammal. Det står lunginflammation i dödboken, men jag antar att det var barnsängsfeber. Dålig hygien skördade många unga kvinnors liv på den tiden. Karl Gustaf växte upp med fadern och en snäll hushållerska. Dom skulle väl kallas sambo idag.

Jag vet inte så mycket om Karl Gustafs vidare öden innan han kommer till Karineholm för att studera på Katrineholms tekniska skola. Där träffade han Anna Fredriksson. Han var en vacker man och Anna föll som en fura. Hon blev med barn 1916 och diskussioner om giftermål tog fart. Men han skulle väl bli klar med skolan först, kan man tro.  

Min mamma Birgitta föddes den 20 maj 1917. Anna hade ett brev från fadern där han beklagar att det blev en flicka, men skriver att de får försöka älska det barnet ändå (!). Det brevet fanns inte kvar bland mormors brev då hon dog. Kanske lika bra att min mamma aldrig fick se det. Ulf lär ha blivit till efter ett försök att reda ut hur dom skulle ha det. Honom födde Anna 1919 på vinden alldeles ensam enligt kusinen, som fick mormor att berätta lite. Att ha två oäkta barn i början av seklet – dessutom med samme man – kan inte ha varit lätt. Men hon var en bra mor och banden mellan de tre var mycket starka hela livet. Båda barnen var mycket lika fadern och Ulf lär ha varit en avbild - stor, mörk och grann. Det fanns vallonblod i antavlan. Barnens farmors mor hette Birath.

Annas far var en klippa och Anna bodde kvar i Katrineholm, men flyttade så småningom till Stockholm. Det berättas att Anna sökte upp Karl Gustaf där med Ulf på armen och Birgitta i kjolarna. Det avlöpte inte väl och väl nere på gatan lär hon ha svimmat. Något som antytts är att Anna var lite kritisk till Karl Gustafs festande. Det finns ett kort kvar där han ser ut som en glad gamäng. Det där med spriten var känsligt. Flera i Annas släkt var nykterister.

Men Karl Gustaf hade tydligen också en annan kvinna, Dana Viktoria Nyqvist från Alnön, som han senare gifte sig med. Jag vet inte när dom träffas eller om hon fanns med i bakgrunden hela tiden, bara att de vigdes 6.11 1927. Äktenskapet blev barnlöst.

Det berättades att i alla fall Birgitta var på Alnön hos sin farfar och hans hushållerska och att farfaren beklagade sig över sonens beteende. I en dagbok skrev Anna om sina tårar då hon tvingades lämna Birgitta där. Att vara ogift mor var inte lätt då – tur att tiderna ändrats till det bättre.

Karl Gustaf arbetade och bodde i Hallstahammar unedr hela yrkeslivet. Han bodde i arbetarkvarteret Tomtebo och var troligen filare på Bulthen Kantal. Han dog endast 40 år gammal den 16.12 1930 av hjärtproblem. Exakt vad för hjärtproblem vet jag inte, men båda barnen ärvde hjärt/kärlproblem. Ulf dog av en hjärtinfarkt då han var 62 år och min mamma Birgitta av en hjärnblödning då hon var 67. Båda hade högt blodtryck.

Efter Karl Gustafs död återvände Dana Viktoria till Medelpad och lär ha sagt till Anna, att Karl Gustaf alltid saknade sin lilla familj. Men han träffade inte barnen vad jag vet. Tillät inte Anna det? Det är många frågor som aldrig kommer att få svar. Kanske man hade fått veta om man fört det på tal, men som ofta i såna här sammanhang blev det inte riktigt av. 

Min starka och rätt envisa mormor Anna band sig aldrig mer vid en man. Det fanns friare, men för henne var det barn och barnbarn som gällde. Att banden mellan mormor Anna och barnen var starka var alldeles klart. Mormor dog på hösten 1974 och inom 10 år var båda hennes barn också döda. Det var ett hårt slag, framför allt för min mamma, då Anna gick bort. Dom hade haft daglig kontakt och mormor bodde ofta hos oss. Under somrarna såg hon till att vi kusiner träffades – i alla fall jag och min ett år äldre kusin – en vecka på deras lantställe och en vecka på vårt.

Mormor blev så småningom mer pratsam om Karl Gustaf och påstod att hon tänke på honom med kärlek varje dag hela livet.

Det var han inte värd, lurken!

Tycker jag….


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards