Alla inlägg den 19 juni 2011

Av Gudrun Lindvall - 19 juni 2011 09:29

      


Bilden ovan är från 50-talet och visar Aska by i Enhörna utanför Södertälje. Här köpte jag mitt första hus uppe på kullen till höger - är 1989.

Men byn var central redan tidigare i mitt liv. Föräldrarna köpte ett sommarställe någon halvmil från byn och det var här affären fanns - det vita stora huset till vänster. Man cyklade för att handla.

Aska by var liksom det moderna i trakten. Huset längst ner till vänster var telestation och i affären fanns även posten. Den stora vägen till vänster går till Södertälje. Det andra huset bortom affären utmed vägen var skola.

Affären var känd även utanför bygden. Man höll en hög kvalitet och Peppe i köttdisken var vida känd och höll show bakom disken - en upplevelse. Den mannen kunde ha sålt vad som helst - och kunden blev alltid nöjd. Folk från stan for ut för att handla fint kött. På den tiden kunde folk dessutom laga mat av olika delar - alla ville inte bara ha biff eller köttfärs. Man gjorde det vi fortfarande gör - kokade kött - en delikatess! Peppe gav dessutom fina matlagningstips. 

Mataffären lades ner tidigt 80-tal och sedan blev det "skräpaffär" ett tag innan huset blev tomt. När jag flyttade till Aska var den stundtals ett tillhåll och polisen stod ibland i vår backe och hade koll. Då var lagården längst fram till höger borta sedan länge och ett av de första åren revs det lilla magasinet, som ligger mellan lagården och den vita affären - synd för den var nog gammal och borde sparats. 

Så på 90-talet skulle huset rivas. En av de sista dagarna tog jag mig in och fann till min förvåning att det inte var tömt och inte heller genomsökt. På vinden i sågspånet fanns gamla dokument från 18- och 1900-talen. Jag for som en skållad råtta och försökte hitta och rädda vad som gick. Hittade en gammalt vägprotokoll från tidigt 1800-tal och ett skiftesprotokoll från mitten av det seklet. Dessutom fanns gamla affärens böcker med alla skulder och bokföring från 1900-talet. En del av det fick hembygdsföreningen. Massor av gamla häftiga kvitton hittade jag. Är helt övertygad om att det fanns mycket mer.

Nu är huset borta och på tomten finns tvåvåningshus - hyresrätter.

Och jag sålde huset 2003 och flyttade från Enhörna och Södertälje.   

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards