Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Aska by i Enhörna

Av Gudrun Lindvall - 19 juni 2011 09:29

      


Bilden ovan är från 50-talet och visar Aska by i Enhörna utanför Södertälje. Här köpte jag mitt första hus uppe på kullen till höger - är 1989.

Men byn var central redan tidigare i mitt liv. Föräldrarna köpte ett sommarställe någon halvmil från byn och det var här affären fanns - det vita stora huset till vänster. Man cyklade för att handla.

Aska by var liksom det moderna i trakten. Huset längst ner till vänster var telestation och i affären fanns även posten. Den stora vägen till vänster går till Södertälje. Det andra huset bortom affären utmed vägen var skola.

Affären var känd även utanför bygden. Man höll en hög kvalitet och Peppe i köttdisken var vida känd och höll show bakom disken - en upplevelse. Den mannen kunde ha sålt vad som helst - och kunden blev alltid nöjd. Folk från stan for ut för att handla fint kött. På den tiden kunde folk dessutom laga mat av olika delar - alla ville inte bara ha biff eller köttfärs. Man gjorde det vi fortfarande gör - kokade kött - en delikatess! Peppe gav dessutom fina matlagningstips. 

Mataffären lades ner tidigt 80-tal och sedan blev det "skräpaffär" ett tag innan huset blev tomt. När jag flyttade till Aska var den stundtals ett tillhåll och polisen stod ibland i vår backe och hade koll. Då var lagården längst fram till höger borta sedan länge och ett av de första åren revs det lilla magasinet, som ligger mellan lagården och den vita affären - synd för den var nog gammal och borde sparats. 

Så på 90-talet skulle huset rivas. En av de sista dagarna tog jag mig in och fann till min förvåning att det inte var tömt och inte heller genomsökt. På vinden i sågspånet fanns gamla dokument från 18- och 1900-talen. Jag for som en skållad råtta och försökte hitta och rädda vad som gick. Hittade en gammalt vägprotokoll från tidigt 1800-tal och ett skiftesprotokoll från mitten av det seklet. Dessutom fanns gamla affärens böcker med alla skulder och bokföring från 1900-talet. En del av det fick hembygdsföreningen. Massor av gamla häftiga kvitton hittade jag. Är helt övertygad om att det fanns mycket mer.

Nu är huset borta och på tomten finns tvåvåningshus - hyresrätter.

Och jag sålde huset 2003 och flyttade från Enhörna och Södertälje.   

 
 
Ingen bild

Karla Sand

20 juni 2011 23:43

Kul att läsa om Aska, men nog hette väl farbrorn i affären Poppe? Och du har helt rätt, folk åkte ända från Södertälje för att handla hos honom. Han följde med till den nya ICA-butiken, men det var liksom inte riktigt rätt känsla där. I Aska var man tvungen att gå förbi hans köttdisk och det gjorde man inte utan att köpa något. Poppe kunde konsten att sälja! När vi flyttade till Enhörna 1979 fanns affären kvar i vita huset. Pojkarna kom hem fulla av intryck och berättelser efter ett besök hos Ines på posten. Numera har vi ingen post längre. Men postluckan i affären har förbättrat våra möjligheter att sköta våra postärenden och det mellan klockan 08:00 och 21:00 alla dagar i veckan!

Gudrun Lindvall

21 juni 2011 16:44

Du har så rätt - visst hette han Poppe! Han bodde i Skabro har vi bodde i Aska. Vet du om han lever?
I Aska fanns även en skomakare. När Kalle i backen - första huset efter affären - renoverade ett golv hittade han massor av prylar från den verksamheten. Vår lilla stuga hade varit drängstuga för en dräng, som jobbat i Tuna. Det fanns en del historier om honom och när jag rev ett väggfast skåp hittade jag en ask kondomer - tydligen hade han inte haft användning av dom...

 
Ingen bild

Karla Sand

21 juni 2011 23:59

Tyvärr gick Poppe ur tiden för några år sen, men glömd är han inte! Har du hört historien om skolfröken i Aska?
Hon ansågs väl lite snipig och efter en blöt fest en kall vinternatt med en del nysnö så fick några killar för sig att de skulle visa fröken vad de tyckte om henne. En fick gå genom snön fram till ytterdörren och sedan mycket försiktigt baklänges i sina egna fotspår. Uppfinningsrikt, inte alls snällt men något som man fortfarande minns i bygden! Vem vet, det kanske var drängen?

Gudrun Lindvall

23 juni 2011 22:47

Kul!
Drängen i vårt gamla hus drev också ungpojkarna med. Bonden i Stjärna berättade att man smög på honom för att kolla om han hade fruntimmer. Han lär ha varit av den ilskna sorten - något som säkert gjorde det än roligare för ungtupparna.

 
Ingen bild

Anders i Aska Skola

11 januari 2013 23:17

Kul att läsa!
Jag som flyttade till skolan 1997 kunde väl konstatera att det inte fanns så mycket kvar på vinden eller andra utrymmen som påminde om äldre tider, så har ni mer historier om skolan (eller omgivningarna), så vore det roligt. Bilden från 50-talet har jag inte sett förr, och jag tror att jag aldrig varit i Enhörna innan affären revs, jag har ett minne från att jag sett hyreshusen när de var nästan färdiga, kanske kring 1989.

Gudrun Lindvall

17 januari 2013 14:07

Då bodde vi i det röda huset ovanför skolan. Var det du som hade kaniner, som min borderterrier försökte komma åt? Om du skickar din mailadresstill mig på gudrunlindvall(at)me.com så lägger jag över lite gamla bilder. Jag bodde i Enhörna på somrarna sedan tidigt 50-tal och köpte huset i Aska 1989.

 
Ingen bild

Anders i Aska Skola

20 januari 2013 17:51

Kaniner hade vi, en som kom med oss när vi flyttade in 1997, och en som hade bott där sedan tidigare. Borderterriern märkte jag aldrig av, däremot brukade väl våra tuppar interagera en del. Har fortfarande Åsbohöns men de nuvarande stammar till 99% från ett antal hönor som maskinkläckts. Förra sommaren förökade de sig dock mycket duktigt för egen maskin, och det blir gott om ägg. De nuvarande kan alltså inte genbankas - men fungerar utmärkt som flock osv. Mailadress kommer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards