Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

Eryngium planum

Av Gudrun Lindvall - 29 juli 2011 22:47

            


Eryngium planum - rysk martorn, en av mina absoluta favoritväxter är underbar i år. Det är svårt att få den rätta intensiva blå färgen på bilden. Färgen är för blek på mina bilder. Min planta är ca 60 cm hög och översållad med rätt små blå bollar. Jag sparar alltid lappen när jag köpt en planta, men på denna står det bara Eryngium planum, så jag vet inte vilken variant det är. Kanske Blaue Zwerg. Får väl ta frön, för jag vill ha flera. Just precis den här. Så vacker!!


            


Den lockar insekter av olika storlek och former - olika humlearter, små steklar och till och med getingar låter sig väl smaka av nektaren.


            


Vi har byggt stora odlingslådor i år för att komma undan markfukten lite och det har slagit väl ut. I en har jag bara sått squash-frön. Först kom en massa blad, men inga blommor. Så för en tid sedan sedan kom blommorna ... massor... och här nedan presenteras dom första frukterna av min odlarmöda. Inte för att mödan är så stor när det gäller squash, men kul är det när det växer. Skörden ser ut att bli mer än nog - blir att skänka bort till släkt och vänner sedan vi ätit och tagit till vara för vinterns grytor.

Här är filosofin att odla det som trivs. Inga frösådda småplantor rensas bort, utan flyttas i görligaste mån. Varför kämpa med sånt som inte vill när man kan njuta av de växter som trivs? Trädgård ska vara just det - njutning. 


            

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards