Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Gudrun Lindvall - 3 augusti 2011 12:53

           


Ett av de sista åren jag satt i riksdagen var jag i Australien med dåvarande talman Birgitta Dahl. Hon gjorde sin sista mandatperiod och blev bjuden dit av Australiens talman på en ”vänresa”. För att ge alla partier möjlighet att delta la hon till lite pengar och så kom det ett erbjudande att delta. Erbjudandet kom på mailen i början av sommaren och resan var i slutet av samma sommar, så det var kort om given. Eftersom Australien är fantastiskt – jag hade varit där en gång tidigare – så ”erbjöd” jag mig snabbt att resa för mitt partis räkning. Jag var snabbast att svara….

Resan innehöll många officiella besök, men så var det även några dagar på Hayman Island, ett semesterparadis utanför östkusten. Här slogs det på stort – en kväll var det så mycket ostron på buffén att vi var några stycken som bestämde oss för att nästan bara äta ostron. Dom förstörs ju…. Mums!

En av kvällarna satt jag på balkongen, som vätte mot några små dammar med fina växter och fiskar och helt plötsligt kom några flygande hundar. Dom dök ner mot dammen och snappade vatten – helt fascinerande. Och så kom fler …. och flera… Massor, säkert ett hundratal passerade, snappade vatten och flög vidare. Dom såg stora och på något sätt ålderdomliga ut. Dom flög över dammen och en del var bara några 10-tal meter från min balkong. Fantastiska djur! Dom kallas flygande hundar därför att dom ser ut som hundar. Ett annat namn är fruktfladdermöss.


   

   

Så här kan man läsa på Naturhistoriska riksmuseets hemsida: ”Flyghundar är mestadels stora arter, upp till 40 cm långa med ett vingspann av nära två meter och som väger över ett kg. Det finns ca 175 olika arter flyghundar, och de finns från Afrika till Ostasien och Australien samt på öarna i Oceanien. Den största flyghunden är sannolikt kalongen (även kallad större flyghund), Pteropus vampyrus, som kan väga betydligt mer än ett kilo, och som kan ha ett vingspann på upp till knappt två meter. Den är god flygare och kan tillryggalägga sträckor upp till 200 km, även över öppet vatten. Andra stora arter är t.ex badul, Pteropus giganteus, och gråhuvad flyghund, Pteropus poliocephalus. En del arter är dock betydligt mindre, som exempelvis de mycket små blomfladdermössen, Syconycteris, som är endast 5-6 cm långa. Då de äter pollen eller suger nektar från blommor använder de sin långa, smala tunga som har en liten borste i spetsen.”


           


Nu i efterhand tror jag att det var gråhuvade flygande hundar jag såg, en stor art som kan bli över metern i vingspannet. Den är vegetarian och äter frukter, blommor och pollen. När den sträcker ut benen bakåt kan den bli 40 cm lång – en bjässe i luften med andra ord. Våra fladdermöss navigerar med ekolod, men det gör inte flygande hundar. Även om dom som fladdermöss är nattaktiva är det syn och lukt, som styr dom. De kan känna lukten av mogen frukt på mils avstånd. Kanske fanns det något på ön som precis var moget.

När dom ”överdagar” – måste väl heta så – sveper dom vingarna om kroppen som en mantel. Praktiskt. Det har påträffats kolonier med många många tusen, men numer är de flesta arter utrotningshotade eller i hotklass Sårbar. Så även den gråhuvade.


              


Kvällen efter kom bara några stycken. Tyvärr var jag den enda i gruppen som satt på balkongen just under den kvarten skådespelet varade. Jag hade med andra ord jättetur.

Ett minne för livet.


                                  


                                


Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards