Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av Gudrun Lindvall - 6 augusti 2011 17:22

Som tjej har man en fördel av att inte ha haft någon brorsa. I alla fall i ett avseende. Man fick lära sig mycket som säkert hade varit förbehållet den där brorsan annars. Nämligen praktiskt hantverk.

Jag har en praktisk pappa, som alltid gjort en massa renoveringar. snickerier och sånt själv. Nu var det ju så att han behövde en hantlangare och det fick bli jag - äldsta dottern. Är man med så lär man sig.

Minns när vi skulle tapetsera trapphuset i radhuset vi bodde i. Våderna blev hiskligt långa - två våningar närmare bestämt. Dessutom hade dom valt en tapet som skulle mönsterpassas.... Vi stod på stegar i trappan och hade man aldrig lärt sig tapetsera förr så gjorde man det då. I familjen berättas fortfarande om den bedriften.

Numer anser jag att jag inte är så dum på tapetsering. Minns när maken och jag tapetserade första gången och han var helt imponerad över hur jag gled runt med våden tills den satt där jag ville ha den. Petigheter som hörn och elurtag är en utmaning - ska se snyggt ut. Det är sånt som är extra kul. På förra stället fanns ett rum med snedtak - det var lite marigt. Våden ville liksom trilla ner innan man fick fast den ordentligt. 

Igår var jag inkallad till systern, som renoverar ett hus hon ska hyra ut. En rätt neutral tapet av billigare sorten. Blev sobert snyggt. 

Så - det är alltså en fördel att inte ha haft en brorsa.   

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards