Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av Gudrun Lindvall - 21 augusti 2011 13:22

                         Bild: Wikipedia


Det finns vissa saker som är ”finare” än andra. Dit hör att vara morgonpigg. Dom morgonpigga tycks tycka att just den egenskapen är moraliskt högtstående. Varför då? Att vara kvällstrött, som ju morgonpigga är, kan väl inte vara så kul. Tänk vad mycket utöver arbetet de kvällströtta går minste om. Klockan 10 stupar dom i säng – om man lyckas hålla dom uppe till 11 så är dom knappast trevliga längre – bara trötta…

Hörde på nyheterna att man kan konstatera att det där med morgonpigg/kvällstrött inte är en förvärvad och högtstående förmåga man karaktärsfast tillkämpat sig – utan bara biologi. Gener. Ha! – inget att förhäva sig över alltså.

Världen är planerad för morgonpigga.

Möten och arbete ska börja i svinottan. Varför? Om man så bara vill skjuta fram starten en halvtimme möts man med  visst förakt. Lägg dig tidigare, så orkar du upp tidigare, säger man.

Precis som om det handlade om det…

Men nu är det så här att en kvällspigg som jag inte blir trött så tidigt på kvällen. Vid 10-tiden på kvällen piggnar man till och att jobba sent på natten är en njutning – hjärnan glasklar och tyst och ostört är det. Att skjuta dygnet några timmar går på nolltid och inte får man mindre gjort för att man hellre gör det på kvällen än på morgonen. Snarare tvärtom.

Jag har alltid haft lika svårt på morgonen. Det var min pappas jobb att tjata upp mig på morgonen när jag skulle till skolan och när han hade hållit på några gånger körde han den brutala metoden – han öppnade dörren tyst och försiktigt och så slet han av mig täcket och försvann. Inte trevligt, men utan täcke går man upp…

Morgontröttheten innebär att man måste vara tvärstrukturerad med alla morgonbestyr. Allt måste gå i en flygande fläng eftersom man ofta är ute sent – har sovit en halvtimme för länge - och även idag kan jag utan minsta problem vara klar på rekordtid. En liten nackdel är att ”frukost med tidning” inte förkommit i mitt liv annat än på semestrar och helger. Som biologilärare var jag falsk – stod och talade om frukostens betydelse medan min egen ofta bestod av en kexchoklad på tåget. Det blev lite pinsamt när en elev åkte med samma tåg och insåg sammanhangen…

Det gäller att välja hundras med omsorg – inga morgonpigga typer som ska ut vid 6-tiden. Våra borderterrier var perfekta. Gamla Hilda kunde sova till 12, om hon fick ligga skönt i sängen – inga som helst problem. Man fick purra henne till slut. Rasen är känd för just detta – morgontröttheten. Numer är det inget problem, eftersom husse är en morgonpigg sort – men hundarna skyndar tillbaka till sängen efter förrättat värv. Att somna om på morgonen är skönt, även för hundar - om man har chansen…


                     Bild: Wikipedia

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards