Direktlänk till inlägg 16 november 2011

Ännu mer Josabeth

Av Gudrun Lindvall - 16 november 2011 10:36

Det finns en bok om Josabeth Sjöberg. I den finns inte bara en levnadsbeskrivning över henne, utan även många av hennes bilder. Ett måste för en Josabeth-fan. 

Jag kom i kontakt med Josabeth Sjöberg någon gång i slutet av 70-talet, då jag hade en elev vars syster hette Josabeth. Fadern var den kände konstnären Rune Jansson och han väckte mitt intresse för damen med det ovanliga namnet.

Så föll hon i glömska tills för någon månad sedan då jag hittade två tryck av henne på Tradera - dom köpte jag. Och därmed fick intresset nytt liv. Eftersom nätet är fantastiskt så fanns här hur mycket info som helst om Josabeth - och till min stora glädje även boken. För några hundralappar kunde jag köpa den i ett antikvariat utanför Bollnäs - levererad till dagen därpå och i - som det ser ut - oläst skick. 


            


Och så finns det en Facebook-sida för oss som gillar Josabeth Sjöberg. Den heter Vi som gillar Josabeth Sjöberg och jag hoppas att fansen blir många - det är hon värd.

För den som bor i Stockholms-området finns en permanent utställning på Stockholms Stadsmuseum. Där finns nämligen - vad man vet - samtliga verk av Josabeth utom två. Museet har 67 verk och hur de kom dit är en intressant historia med - som tur var - några kvinnor, som insåg detta konstnärsskaps värde och fick männen med plånböckerna med sig. Man köpte loss de första 57 verken för den då ansenliga summan av 2 500 kr. Det var mycket pengar på den tiden - 1936. Man kan som jämförelse se hur Stadsmuseet tackade nej till ett Slussenpanorama av Isaac Grünewald för 600 kr - för dyrt och för modernt... Man får vara tacksam att affären med Stadsmuseet gick i lås.

I boken finns förutom en mängd större och mindre teckningar över 60 stora bilder av konstverken - hela konstnärsskapet faktiskt.

Här följer en av Josabeths bilder. Den visar snöfall över Dödgräfvaregränd. Snöflingorna är små påklistrade pappersflisor. Josabeth och hennes mormor är damerna under det blå paraplyet. 


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards