Alla inlägg den 2 december 2011

Av Gudrun Lindvall - 2 december 2011 22:49

             


Finns det något godare bär än hjortron... Mitt absoluta favvo, som det är så svårt att få tag på om man bor söder om Mälaren, men som jag betalar stora pengar för om jag får chansen. Har en god vän med mor fortfarande kvar i norra Sverige, och han plockar ibland åt mig. Någon gång finns en handlare på torget med detta norrländska guld. Att jag kom att tänka på hjortron beror på ett efterrättsrecept med maräng, grädde och hjortron - mums!!

Här en story norrifrån och alldeles sann:

Maken jobbade för många många år sedan norröver på ett bruk. I byn fanns en familj som kallades för Trampare. Dom hette inte så, men alla visste vilka tramparna var och så småningom frågade maken var namnet kom ifrån. Jo, det var så här, fick han veta: en anfader till de nu levande tramparna hade hittat en fantastisk hjortronmyr. Den bara glödde av mogna bär! Mannen fyllde alla kärl han hade med sig, men insåg snart att allt kunde han inte få med sig hem. Så när han tagit vad han kunde få med så for fan i honom och han trampade han sönder resten av bären. Ner i mossan med dom bara - här skulle ingen annan komma och få inte!

Historien blev känd på byn och sågs naturligtvis inte med blida ögon. Släkten var för evigt Trampare - i generationer - och dessutom illa sedd. Missundsamhet är inte vackert och en gärning som denna får man betala för länge - arvsynden finns uppenbarligen.

Sedelärande...

Man kanske skulle försöka få tag i en burk och laga Pavlova med hjortron - det är maräng, grädde och hjortron det. Egentligen tror jag att en riktig Pavlova även ska innehålla glass, men med hjortron låter ljuvligt. 


                     Bilder från Wikipedia  

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards