Alla inlägg den 15 mars 2011

Av Gudrun Lindvall - 15 mars 2011 09:01

       


En fågel, vars läte aldrig upphör att fascinera, är storlommens. Så vackert, men samtidigt ödsligt och klagande. Det är på något sätt den nordiska folksjälen – lite i mollton, men kraftfullt och segervisst. Jag är mycket förtjust i skogssjöarnas riddare – den vackra storlommen.

Under min barndom var Mälaren sommarsjön framför andra. Torpet i Enhörna hade gångavstånd till Sundsörsviken. På 50- och en bit in på 60-talet var Mälaren en ren lite skogsartad sjö - hemort för gös och storlom. Storlommens rop hörde försommaren till – inte skrämmande, bara mäktigt. Den fanns alltid där och man tog den för given. Men Mälaren har eutrofierats – blivit allt mer näringsrik – och förhållandena passar inte den lite kräsne storlommen längre. Den vill ha rent och gärna klart vatten, lite skogssjöaktigt.

Så är det med mycket av den biologiska mångfalden. Arter försvinner från gamla ställen och efter några år har det glömts bort att dom fanns där. Nu bor vi i en dalgång där en bäck rätats ut. Jag kan tänka mig att de sankängar, som fanns då bäcken fick meandra naturligt, var fulla av vadare som brushanar och olika snäppor på våren. Nu intet av detta.

Storlommar jagar ofta i sjöar långt ifrån där de häckar och även i flock.  En gång i min ungdom fick jag se ett sådant fiskafänge. I en liten sjö fann vi många lommar och helt plötsligt la dom sig i bredd, simmade snabbt och plaskande framåt allihop mot stranden och så dök dom. Inte insåg jag då att jag såg något unikt, något jag aldrig skulle få se igen.

Vi har storlom i vår badsjö en bit bort. Härligt! I maj är det dags att njuta av dess läte igen – så välkommet. 

Bilden ovan Gunnar Brusewitz.


Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards