Alla inlägg den 19 april 2012

Av Gudrun Lindvall - 19 april 2012 22:20

                   


När jag köper äpplen blir det oftast röda.

Det är egentligen konstigt, för jag tycker bättre om gröna.

Det har alltid varit så här och skälet är att när jag står och ska välja så kan jag inte motstå skönheten hos de röda äpplena. En del av dom där vackra röda äpplena typ Gala smakar inte så märkvärdigt, medans dom gröna nästan alltid är goda, om dom är tillräckligt mogna. Ändå köper jag dom röda. Visst är det knäppt!

Men mitt favoritäpple alla kategorier är Åkerö. Dom kan faktiskt variera - en del är rödare och större än andra. Både här och i Enhörna, där vi bodde förut, hade vi båda typerna. Jag tycker bäst om dom lite större rödare Åkeröäpplena - en härlig smak med en frisk syra. Vi bor numer inte så långt ifrån herrgården Åkerö, där moderträdet står. 


                                   


Problemet är att Åkeröträden tenderar att bära frukt vartannat år, liksom de flesta av våra andra äppelträd. 

Förutom tre Åkeröträd har vi tre Oranie, två Sävstaholm, ett Ringstad, ett Kjesäter och ett Gyllenkroks Astrakan. Och så ett vi inte minns namnet på.Och ett gammalt nästan dött Stenkyrka. Inget träd är yngre än 65 år. De äldsta är från 1860-talet. Vartannat år får vi lite lagom med äpplen och vartannat är oerhörda mängder! Då blir det fest i hästhagen. En del får hänga kvar till älg, rådjur och fåglar under vintern.  

Snart nalkas den tiden då alla äppelträden står i blom. Det är så vackert!


      

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards