Direktlänk till inlägg 17 maj 2012

Kört?

Av Gudrun Lindvall - 17 maj 2012 13:31

     


Är det kört för jorden? Man kan ju undra. I USA börjar man utvinna gas och olja med nya hiskliga metoder och Arktis hotas av ny utvinning av fossila bränslen. Finns det ingen hejd på galenskapen?

Det hemska är att artutrotningen går så fort. Jag trodde aldrig att det skulle märkas så tydligt under min livstid, men tji vad jag bedrog mig. Vårarna blir allt tystare - i år har vi till och med betydligt färre trastar än vanligt. Det är för tyst i skogen! Vi har bott här i 9 år nu och förändringen är påtaglig, trots att vi bor i en bygd där samtliga odlar ekologiskt.

Förändringarna i Sverige är enorma. Starens population har minskat till hälften på 30 år. Storspoven är borta från stora delar av landet. Stenskvättan, som fanns överallt när jag var liten, har minskat med 50 % sedan 1975. Ortolansparven försvann då utsädet betades med kvicksilver på 60-talet och har aldrig återhämtat sig. Hämpling, törnskata och gråsparv har minskat i antal. Buskskvättans population är bara hälften mot vad den var för 30 år sedan. Tofsvipor och lärkor minskar dramatiskt och för de senare börjar fågelskådare köpa lärkrutor av bönder för att försöka ge lärkorna en fristad. Tänk att frivilliga krafter - och pengar - måste till för att bonneriet ska bry sig.

Och inte ses någon vilja att minska vare sig klimatpåverkan eller kemikaliseringen. Allt bara kör på åt fel håll.

Ibland tappar man tron på mänskligheten.  

 
 
Ingen bild

Karla Sand

17 maj 2012 22:48

Har inte sett en enda stare i vår! Du räknar upp en massa fåglar som har varit vanliga för inte så länge sedan. Jag tillägger då alla blommor och örter, alla träslag i skogen som ersätts med någon utländsk, snabbväxande sort efter kalhuggningen, alla insekter och groddjur. Var ska det sluta? Och även jag misströstar, ibland mer, ibland mindre. Alla skyller på alla och ingen gör något, förutom ideella krafter, som du nämner. Som tack blir de dessutom baktalade och förlöjligade! Vi som är ilskna "käringar" får helt enkelt gå ihop och ta striden, om och om och om igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards