Direktlänk till inlägg 20 juni 2012

Rädd för vargen?

Av Gudrun Lindvall - 20 juni 2012 20:38

                        


En djurskötare har dödats i varghägn på Kolmården och jag förmodar att många ”tyckare” har synpunkter om vad som skett. Här kommer en till:

Tydligen hade man en flock ynglingar, i och för sig syskon, men i slyngelålder. Kan det ha varit så att det började vara stridigheter inom den flocken om vem som skulle bli ledare? Var dom i åldern då några egentligen borde dragit iväg för att finna ett nytt revir? Kan det ha varit så att djurskötaren, som trodde sig känna sin flock, hamnade i en sån strid och visade sig inte hålla måttet och därmed blev allas gemensamma mobboffer?  Jag vet inte, men tragiskt är det. Att det dessutom spär på varghetsarnas argument mot vargen gör det än mer tragiskt. Precis det tjejen som förolyckades jobbade mot.

Men en sak tycker jag är tydlig: man ska inte ha vargar och varghybrider som sällskapsdjur. Vargar ska vara det dom är – vilda djur – och dom ska ha respekt för människan – så som vilda vargar har. Jag värjer mig starkt emot snacket att dom är så mycket intressantare än ”sönderavlade” sällskapshundar. Den selektion som skett fram till tamhunden har tagit bort det som gör vargen olämplig som sällskapsdjur; signalkänsligheten, som gör att det ibland är jättesvårt att veta vad man signalerat. Den snabba reaktionen, som kan få förödande konsekvenser. Viljan till dominans och testandet.

Det finns hundar där det här finns och jag tycker inte att man ska ha sådana hundar heller. Att kamphundar är både signalkänsliga och reagerar snabbt, ofta utan att varna först, gör att en sån hund kan bli oerhört fel i ovana händer. Men även hos andra raser kan det ibland bli problem. Jag hade en bekant som hade en korthårig S:t Bernhard och förstod först när jag hörde en van instruktör på Brukshundsklubben förklara för ägarna till en stor söt valp, att en sån hund får man aldrig utmana – den ger sig nämligen aldrig - varför hon hade såna problem med den. Min bekant fick ta bort sin – hon var mycket hundvan, men den hunden klarade hon inte. Jag är även skeptisk till hundraser från forna Östeuropa, som påstås ha mycket varg i sig. Varför ska man ha såna hundar?

Men nån vargrädsla finns ingen anledning att ha. Jag hörde för många år sedan en intervju i radio med en gammal samekvinna. Hon berättade hur hon gick över fjället ensam till byskolan. Intervjuaren fråga, om hon inte var rädd för vargen. Samekvinnan blev tyst en stund och så svarade hon att, nej, vargar är inte farliga för människor. Det lät som om hon tyckte att sörlänningen var bra dum…

Det finns fall där varg både angripit och ätit barn. Det skedde i Gästrikland under vintern 1820-21. Så här var det: man hittade 3 små vargvalpar strax före midsommar 1817 och dom behöll man. Det var två hanar och en tik. Tiken hamnade hos fint folk i Hofors i ett hägn. Hon hetsades av ungar och lyckades rymma på hösten 1820. Halvtam och utan att ha lärt sig hur man jagar av några föräldrar angrep hon barn och dödade 10 stycken innan hon sköts i april 1821. Av kyrkboken förstår man att hon åt av sina ”byten”. Fasa i bygden!! Sedan hon skjutits försvann angreppen.

Men hon var alltså ingen vild varg, hon var precis som vargarna i Kolmården människotillvänjd, även om det i tikens fall inte varit positivt med människor. Orädd och utan den normala skyggheten i alla fall. Slutsatsen måste bli: tama vargar ska man ha stor respekt för och helst inte ha alls.

Jag tycker inte att det är självklart att vargarna på Kolmården ska få finnas kvar i livet. När jag var ca 15 år hade vi en mellanschnauzer, som blev knäpp och attackerade mig. Man hade då – inte numer – problem med just det i rasen. Efter det litade jag inte på honom och spänningen mellan oss fanns där. Det fungerade inte. På samma sätt är det med vargarna – vem kan lita på att det inte sker igen? Eftersom ingen var närvarande när de gick till attack förmodar jag att man inte vet vilken varg som gjorde vad. Ska man ta bort någon? Eller ska dom leva utan nära kontakt med människor i fortsättningen? Vad tycker ni?

Jag hoppas i alla fall att detta sätter stopp för projektet att sätta ut djurparksfödda späda vargvalpar till vilda vargar för att genetiskt förstärka vargstammen. Jag gillar det inte, även om jag vill ha vilda vargar i Sverige. Jag tycker att de vilda vargarna ska klara sig på egna meriter och då får man väl spara de par, som får stora kullar, vilket är ett tecken på att individerna är genetiskt värdefulla. Inte som i den jakt vi har nu, där man skjuter den man ser och där man faktiskt sköt precis det paret. Ska det finnas jakt på varg så ska den ske på individbasis och vara mycket selektiv och planerad. Ingen allmän jakt som idag alltså.

Jag är övertygad att vargstammen kan klara sig och bli genetiskt stabilare utan djurparksvalpar och det är dessutom ett sätt som inte skapar ytterligare stora motsättningar mellan människor av olika uppfattningar om vargens vara eller inte vara. Och om det inte blir så och vargen försvinner igen - ja, då får vi väl leva med det. Men försvinner den igen som art i landet så tror jag att det inte beror på det, utan på tjuvjakten.

Jag har sett vargar i det vilda två gånger, båda gånger från bil och båda gångerna snabba möten där man efteråt skulle vilja kunna “spola tillbaka filmen” och gärna se den i ultrarapid. Bilderna har etsat sig fast.

Vad tycker ni, mina kära läsare, om det jag skriver? Synpunkter mottages tacksamt.

 
 
Ingen bild

Karla Sand

23 juni 2012 22:24

Det som hände var mycket tragiskt och man kan bara spekulera i anledningen till att det hände. Att mobben självklart passar på och sprider skräckpropaganda kunde man ha förutsett. Varghatet bland jägarna är alldeles för stort för att de skulle ha låtit det passera obemärkt.
Om man ska låta vargarna på Kolmården leva eller om de ska avlivas har jag ingen åsikt om. Det överlåter jag tryggt åt dem som bestämmer över sånt. Men jag skulle inte släppa in människor till just de här vargarna i fortsättningen.
Håller med dig när det gäller att sätta ut vargungar som fötts i fångenskap. Och jag håller än mer med när det gäller jakt. Jakten bedrivs överhuvudtaget på ett felaktigt sätt i Sverige, anser jag, oavsett djurart. Sen kan jag förstå problemet med stora arealer osv. Men att skjuta utan urskiljning är inte bra.
Själv var jag inne i varghägnet på Kolmården och upplevde just likheten i beteende hos varg och hund och fick påminna mig själv gång på gång om att detta egentligen är vilda djur. Och det är kanske det där med likheten som vi så lätt glömmer bort. Att det finns hundar som kan bli galna och gå till attack är inget nytt. Varför det händer har säkert olika orsaker men att medvetet försöka avla in vildare anlag för att få en vassare hund är helt förkastligt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards