Alla inlägg den 2 augusti 2012

Av Gudrun Lindvall - 2 augusti 2012 22:52

                  


Det här är det för tiden supermoderna nya köpcentrat i Nykvarn utanför Södertälje. 50-tal så det skriker!! Kolla mamman med barnet - en sån vagn fanns länge i familjens ägo. Den hade säkert används både av mig och min syster. Det finns flera kort med mig i den. Men observera att det är grusväg framför det nya köppalatset.

Nykvarn var förr en egen kommun, sedan slogs den ihop med Södertälje för att för ca 20 år sedan bli egen kommun igen. När jag var ung var Nykvarn en "gangsterhåla" med mycket bus och man var lite skraj för en del av dom som kom därifrån. Förmodar att det fanns massor av ungar där just då. En hel del egna småindustrier fanns det. Numer har samhället vuxit och i och med den direkta förbindelsen med Stockholm - Svealandsbanan passerar här - så har Nykvarn blivit en attraktiv pendelort med dyra tomt- och huspriser. Inte många trodde på Svealandsbanan och den startade mitt under semestern för att man skulle få en lugn intrimningstid. Tåget var smäckfullt från första dan!!!!! "Förståsigpåarna" fattade ingenting - det gick ju motorväg till Stockholm - varför i hela friden tog folk tåget? Men det gör dom. Man hamnar ju mitt i stan och slipper böket med bilköer och parkeringskrångel. Man fick sätta in fler vagnar, men i Nykvarn uppstod ett litet problem - perrongen hade gjorts för kort för det...... Folk fick helt enkelt gå framåt i tåget för att kunna gå av. Jag förmodar att man fixat det nu, för Svealandsbanan är fortsatt populär liksom Mälarbanan, som går norr om Mälaren.

Att tågpendla har sina poänger. En del jobbar, men jag bestämde under de år jag gjorde så att tågresorna var vikta för trevliga pocketböcker. Inte dumt alls - med en bra bok blev pendlandet ett välkommet avbrott och var tåget försenat hann man läsa lite till - kanon om boken var bra. 

Måste åka till Nykvarn och se om huset ovan har kvar sin dekoration - idag närmast kult.





Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards