Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Gudrun Lindvall - 8 januari 2012 20:14

        


Gården ovan heter Lövsta och ligger i Ytterenhörna utanför Södertälje. Den var storgården i mitt sommarparadis. Vi hade en stuga några kilometer bort och här var jag ofta. Det var i lagården vi hämtade mjölk och jag cyklade med mjölkhämtaren och var med om att ta in, mjölka och ta ut korna. Jag kunde handmjölka - en ljus beige jerseyko var favoriten. Såna sommarminnen borde alla barn ha. Varma sommarkor. 

Gården ägdes då - på 50- 0ch 60-talet - av familjen von Platen. Baron. De bodde i Stockholm under vintern och detta var deras "sommarställe". Inte dåligt.


                       


De hade 3 barn ungefär i min ålder. Jag var hästtokig och barnen hade en ponny. Den fick man inte rida på. Något år gick hovstallets hästar på sommarbete här. 

På 70-talet hade alla kommuner i Stockholmsområdet storhetsvansinne och man köpte mark till tusen - även Lövsta. Under dom åren var det bröderna Svensson, som arrenderade marken. Olle med familj bodde i Skabro och Kalle och hans familj bodde i huset i backen ovanför lagården. Jag tror att det var Kalle, som hade hand om djuren. Nu är båda borta. Kalles barn finns kvar i bygden - vi bodde granne med dottern Karin i Aska by under många år.

Familjen von Platen hade kvar stora huset och mark ikring och så småningom ville äldsta sonen till baronen köpa tillbaka marken. Många kommuner hade nyktrat till på den tiden och det var inte ovanligt att man gjorde så. Jag minns inte vad han hette - minns nån? Jo, Carl Axel hette han. 

I alla fall så var jag politiskt aktiv under den tiden och mycket och enträget uppvaktad av unge baronen inför beslutet. Han fick köpa. Minns att kommunen fick rätt bra betalt. Lillebror baron byggde ett hus bakom slottet. Man bodde numer permanent på gården, om jag inte minns fel. 

Men det gick inte så bra. För att få det hela att fungera avverkades en hel del skog - det fanns att ta. Jag tror att det var då man sålde en del av husen - Ottos hus, Sjöstugan och några torp. Kalle fick köpa det huset där de bodde. Men det gick inte och man sålde slottet och marken till en svensk kvinna, som då bodde i Tyskland. Det kanske hade varit bättre om familjen von Platen bara behållit corp de logiet. Jag tror att det var via mor von Platen, som gården kommit i familjens ägo. Carl Axel omkom i tsunamin i Thailand.

Jag var aldrig inne i slottet mer än via köksingången. Här är den:


                               


Lövsta är ett av många många större och mindre slott i Sörmland, som förr hade adel, som bodde i Stockholm under vintern och hade människor, som skötte ruljansen på gården. Det finns ofta massor av brev bevarade mellan rättare och herrskapsfolket, brev som berättar mycket om vardagens slit och förhållandena mellan klasserna. Om det finns även på Lövsta vet jag inte, men under lång tid fanns flera tegelbruk under gården, så gården och dess anställda måste varit många och inom många yrken. Ett helt annat liv i bygden än idag.

Slutar med en sista bild på slottet. På den tiden jag var här hade slottspaken förfallit. Kvigor betade där. Hoppas det ser bättre ut idag.


                                  

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards