Alla inlägg den 17 januari 2013

Av Gudrun Lindvall - 17 januari 2013 14:09

När jag för evigheter sedan hade min första häst (70-tal) kom havre i 50-kilossäckar. I jutesäckar. Jag jobbade några månader i lantbruket och hade fruktansvärda problem med dom. Inte konstigt att folk förlyfte sig eller "orkade" och fick senknutor och så småningom värk. Hade en tjejkompis som orkade... Det ledde till just det - värk.

Så småningom, när vi började om med hästar för så där 10 år sedan, kunde man med lättnad konstatera att säckarna var betydligt lättare - bara 25 kilo. Och säckarna var av papper. Jodå, jag klarade med vissa problem 25 kilo, men ibland blev resultatet ryggskott, så för det mesta var det maken, som fick bära. 

Nu har det skett en ny förändring - det är 15 kg som gäller. Säckarna är av plast. Det ansågs för farligt för personalen att ha 25-kilossäckar... Fodret blev lite dyrare i och med den reformen. Men nu klarar till och med jag säckarna. Rätt bekvämt faktiskt.

Sensmoral? Svenskarna består numer av veklingar? Folks arbetssituation har bättre anpassats till kroppen? Allt fler kvinnor jobbar i lantbruket och har inga muskler för tunga säckar? 

Inte vet jag. Skönt är det - men att ersätta pappret med plasten var väl inte så miljömedvetet...


Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards