Alla inlägg den 26 januari 2013

Av Gudrun Lindvall - 26 januari 2013 18:28

Jag har haft en mindre hackspett på en talgboll!! Det är första gången jag sett den här och faktum är att jag inte sett den så många gånger tider över huvud taget tidigare. Den här var en hane med röd hjässa och han satt i några minuter på talgbollen – tillräckligt länge för att jag skulle hinna få upp kikaren och titta ordentligt.

Den lille är numer införd på hotlistan under kategorin NT – Near threatened.

Egentligen borde den finnas här om man tänker på hur den vill ha det, löv- och blandskog med förekomst av äldre lövträd gärna i ädellövträd. Precis som det är här. Den livnär sig till stor del på vedlevande insekter och är beroende av döda och döende träd. Om man ser den inser man att någon större hackare är den inte – näbben ser liten och klen ut. Mjuk ved behövs alltså. Så nu gäller det att bevara de döda och halvdöda träden – inte städa. 


  Bild från Wikipedia


Lite fakta: den mindre hackspetten är i storlek som en domherre och ser knubbig ut. Den har inga stora vita fält på ryggen som den vanligare större hackspetten, utan är mer tvärrandig. Bröstet är inte som hos den arten vitt, utan ser brunstrimmigt ut. Hanen har en röd hjässa medans honans är svart. Den ser så speciell ut att den egentligen inte kan förväxlas med någon annan art.

Både hanen och honan hackar upp bohålet i murkna lövträdsstammar eller stubbar, oftast klibbal eller björk. Ett par brukar stanna i området om dom lyckats med sin första häckning.


Om dom häckar här vet jag inte – det kan ha varit en individ på vintervandring jag såg. Får försöka lyssna efter läten och trumningar i vår. Den mindre hackspetten var min tomtart nummer 102. Vi  bor så fint i en dal där vi har sträck vår och höst.


Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards