Alla inlägg den 21 mars 2013

Av Gudrun Lindvall - 21 mars 2013 15:20

Edvard Munchs bild Skriet är världsberömd. Men egentligen finns det fyra stycken Skriet. Munch gjorde konstverken 1893 och tre av dom finns i Oslo på olika muséer. Den fjärde, i pastell,  ägdes länge av sonen till en vän till konstnären, men förra året såldes den. Det var Sotheby´s i New York som fick uppdraget. Målningen värderades till ca en halv miljard, men auktionen slog alla rekord – den såldes för 107 miljoner dollar, då mer än 800 miljoner kronor!! Vem köparen är vet jag inte, men visst är det vansinne att en del människor har så mycket pengar.

Så här ser den ut:


                 


Det finns en intressant teori vad Skriet egentligen visar. Munch skrev senare: ”Jag gick längs vägen med två vänner - så gick solen ned - himlen blev plötsligt blodröd - jag stannade, lutade mig mot staketet utmattad - över den blåsvarta fjorden och staden låg blod och eldtungor - mina vänner gick vidare och jag stod där darrande av rädsla - och jag kände hur ett högljutt, ändlöst skri genomträngde naturen.”

Det var nämligen så att vulkanen Krakatau hade haft utbrott år 1883 och en av effekterna var blodröda solnedgångar världen över under många år därefter. Var det en sån Munch såg? Det finns andra konstnären från de åren, som avbildat dessa solnedgångar och där man vet att det är effekter av Krakatau man ser.

Utbrottet var enormt och mer om det kommer om några dagar…

PS. Enligt annan uppgift än den första jag fann lär tavlan ha gått för 119,9 miljoner dollar och den trolige köparen är en amerikansk riskkapitalist vid namn Leon Black. Eller möjligen kungafamiljen i Qatar....

PPS. Så här ligger det till: tavlan såldes för 107 miljoner dollar, men med Sotheby´s lilla nätta provision blev summan att betala för köparen 119 922 500 dollar. Och det lutar åt Qatar. 


                           

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards