Alla inlägg den 30 maj 2014

Av Gudrun Lindvall - 30 maj 2014 10:56

Jag är i botten som det heter biologi- och kemilärare. Men det var länge sedan jag stod bakom en kateder – som för så många andra fd lärare fanns det andra utmaningar i livet.

I alla fall…

Jag trivdes riktigt bra som lärare och nu när skolan diskuteras så mycket, så drar jag mig till minnes en del kul episoder. Här kommer en:

Kemi var inte direkt ett ämne, som alla gillade. Många trodde att det var svårt och andra tyckte att det var lite udda. Eftersom vi lever i ett sorts nyttosamhälle fick jag ofta frågan vilken nytta man skulle ha av kemi i framtiden. Och det kan man ju undra. Mitt svar blev följande:

För det första finns inget svar på en sån fråga. Hur ska jag eller förresten den som frågar veta vad som kommer att hända i framtiden och vilken bana varje elev kommer att välja?

För det andra så måste skolan ge en palett av allting. Hur ska man annars som elev kunna välja och hur ska man kunna veta att nåt är intressant och spännande om man inte fått nosa på det under skoltiden? Varsågod, här är kunskapens smörgåsbord – bara att välja för framtiden.

För det tredje så kommer alla att komma i kontakt med kemiska ämnen – lösningsmedel och annat och då ska man ha en hum om när man ska vara försiktig. Basal kunskap liksom.

Och för det fjärde och viktigaste – hjärnan måste, precis som musklerna, tränas. När jag var lärare var Ingemar Stenmark den stora idolen och han gick på lina. Varför det då? Tänkte han sig en ny karriär som cirkusartist? Nej, knappast. Han gjorde nåt för att bli bra på nåt annat – ett medel för att nå ett annat mål. Idag kan man ta Usain Bolt, som lyfter skrot. Och precis så fungerar hjärnan – övas den blir man smartare och får fler kopplingar och associationsbanor, som kan användas för vad som helst.

Efter denna kanonad av argument gav dom stackars eleverna upp och pluggade flitigt. Oftast…

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards