Alla inlägg den 10 juni 2014

Av Gudrun Lindvall - 10 juni 2014 20:50


                     


Vi har haft en häftig trollslända på tomten. I förrgår satt hon, guldgul, på en torr pinne utanför fönstret. Först trodde jag att det var en bålgeting, men den betedde sig så märkligt. Den satt högst upp på pinnen som på bilden, så flög den en kort runda och kom tillbka. Jag hann hämta kikaren och då såg jag - en trollslända!! Mindre än en vanlig, bredare i bakkroppen och mycket vackrare. Bilder från Wikipedia. Hon såg gulare ut än på bilden - helt underbar. Lite googlande och arten var klar - en bred trollslända. 

Så i går satt det två hanar i trädgården! Dom är ljusblå, se nedan. Lite blåare i färgen, tycker jag. Samma märkliga beteende - sitta på pinne, en liten runda och tillbaka igen. 

Bred trollslända är allmän söder ut i Europa och finns sparsamt söder om Mälaren här i landet. Kanske gynnas den av klimatförändringarna. Den här har,  precis som alla trollsländor, det mesta av livet under vatten, flera år faktiskt. Trollsländelarver är rovdjur, fula, så den lägger jag inte ut bild på. Den trollsländan man ser i luften flyger bara några månader och har en enda uppgift - att para sig och lägga ägg i vatten.

Vilken tur att vi fick se den - nu blir det spaning, för jag vill se den igen, helst en guldfärgad hona. 


                          

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards