Alla inlägg den 29 april 2014

Av Gudrun Lindvall - 29 april 2014 21:10

                     

Så här ser vår nya lilla flock ut - en tupp och tre hönor. Dom har erövrat hela tomten inklusive stall och loge, den sista mycket populär med massor av vetespill i halmen. Varje minsta korn ska hittas! Tuppen, som ser ut så här


                      

är en mycket försigkommen och orädd herre. Han har till och med varit uppe i skogshagen med tanterna. Jag hämtade honom utanför Kvarsebo i Kolmården. Han var van vid hundar, katter, trafik och skog - en ung herre som enligt uppfödaren ville ha en egen liten flock - och det var helt rätt. Han är så noga med sin hönor!

Bakom honom i bilden ovan står vår lilla gula, som har en så vacker brun krage och svart stjärt. Hon kan vara lite barsk mot dom andra om det vankas något gott, men var den som gav oss första ägget - inte i mitt stiliga tillverkade värprede, utan i en matho för hästarna. Vi har byggt om ett stall och lämnat kvar hoarna och det var populärt.. 

Så har vi den svartbruna hönan med en gulbrun krage.

                        

Hon är lite egen och väljer numer egen sittpinne, men jag kan inte se att hon är mobbad på något sätt. Värper bra och om jag får gissa så tror jag att det är hon som kommer att ge oss första kycklingkullen. En stadig och stabil höna av bästa sorten.

Flockens skönhet ser ut så här

                        

Jag har aldrig sett henne i värptagen, men vi hittar ibland ägg på golvet och ibland med ofullständiga skal. Värperiet har tydligen inte kommit igång riktigt - hon är lite sen bara. Men så vacker! Hon är liksom dom andra födda i juni 2013. Hönorna köpte vi utanför Örebro och det var svårt att få tag i några. Dom här är nämligen höns med stamtavla - jojo.. Åsbo heter rasen, en gammal lantras och nu har jag Genbanksbesättning. Det hade jag även förra gången och det betyder att jag deltar i bevarandearbetet av denna vikingahöna. 

Det är något mycket speciellt med höns på tomten - dom är som små juveler som bara hör till. Så fina och tuppen gal så galant. Gillar skarpt!!





Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards