Alla inlägg den 27 juli 2014

Av Gudrun Lindvall - 27 juli 2014 10:43

Jag har bott i Enhörna både som sommargäst och permanentboende under stora delar av mitt liv. När jag var 6 år köpte föräldrarna torpet Noralund, då ett permanentboende, men helt omodernt med torrtoa och utan el. De senaste 60 åren - jisses vad tiden går! - har det bara varit sommartorp. Vi, min syster och jag, sålde det i början av 90-talet.

Hösten 1988 köpte jag ett litet rött hus i centralbyn Aska i Enhörna. Här fanns tidigare allt - telestation, handelsbod, post, skomakare mm. Nedan syns längst till höger det lilla hus som var första butiken, senare telestation. I slutet av 1800-talet byggdes det stora vita huset, som fortfarande var butik när jag köpte mitt lilla hus.  Huset i vänstra övre hörnet hade varit skomakeri en gång i tiden. Nuvarande ägare hittade massor av skomakeriprylar vid en restaurering.          

                  


Här syns Askas butik från andra hållet. I samma hus fanns posten.

                  


   En till bild, här nere ifrån telestationen. Det huset är idag vanligt boende och restaurerat till oigenkännlighet.          


                         

Även skolan låg i Aska, en stor skola, för det var mycket barn på landsbygden förr. Även detta hus är vanligt boende idag.

                      


Ovanför skolan ligger ett hus, som från början var IOGT:s föreningslokal. Ett pampigt hus, även det sålt som bostadshus. Längst till höger på bilden nedan syns ett litet rött hus - det jag köpte. Det hade varit drängstuga för en gård en bit bort. Det hade kök med kammare och ytterligare ett rum + inrett rum på vinden. Kallvatten i köket och torrdass i vedboden. Så småningom byggde vi till, men den faluröda färgen blev kvar. En fjällpanel med gul plastfärg försvann och vi panelade om.  Minns en person som gick förbi och fnös om "bondromantik", men icke så! Inget är så praktiskt som slamfärg när man ska måla om - bara att borsta av och måla på. Inget tröstlöst slitigt skrapande.


                     

Numer är det stora vita huset rivet och ersatt av ett antal hus med 4 lägenheter i varje - i falurött. Inte så dumt det heller, men man kan ju säga att en epok gått i graven. Idag får man fara till Ekeby närmare stan eller till Södertälje för att handla. Bilsamhället omdanar verkligheten. Aska bys alla hus syns inte så tydligt som på bilderna - numer finns här en frodig grönska och stora träd, som döljer husen. Men den gamla landsvägen genom byn finns kvar. Den slingrar vidare genom byarna mot Ytterenhörna byrka. Den första efter Aska heter Stjärna - så vackert namn och här finns bykaraktären kvar med flera ladugårdar vid bygatan.  

Jag har nog fortfarande en liten klockarkärlek till Enhörna...  


Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards