Direktlänk till inlägg 26 januari 2016

Plupp

Av Gudrun Lindvall - 26 januari 2016 17:09

Kommer ni ihåg Inga Borgs sagofigur Plupp? Så här såg hen ut:


                


Han eller hon? Har ingen aning. Enligt författaren är Plupp varken en han eller hon, utan en osynling, som inte kan ses av människor. 27 olika Plupp-böcker finns det, skrivna mellan 1955 och 2005. En figur älskad av generationer. 


När vi flyttade till gården 2003 ville vi ha katt och det föll sig så att min syster hade kattungar. Det var alldeles uppenbart att kattmamman hade slarvat, för i kullen av vanliga korthåriga kattungar fanns en långhårig lite trubbnäst unge. En liten trefärgad tjej, ful tyckte jag, men maken föll för dena udda kattunge. Så jag valde en helvit mjuk hona med ett blått och ett grönt öga och maken valde den trefärgade och så fick en svart hankatt följa med också. 

Den trefärgade fick heta Plupp. 

Nu är det så att katter väljer folk och Plupp valde inte maken, utan mig, redan från början. Min fina vita Tussan valde maken. Svarta Sotis gillade oss båda. Så här ser Plupp ut:


                    


Plupp har inte alltid varit en enkel katt. Ett tag såg jag ut som om jag hade ett helt hov med arga katter - riven och biten. För den pälsen måste skötas, det blir tovor i den. Den måste skötas även i armhålor och stundtals på magen. Det krävde envishet och tålamod. Och mod... 

Numer är Plupp den snällaste och beskedligaste av katter. Allt är tillåtet och pälsvård sker till belåtna spinn. Även om jag faktiskt inte var speciellt förtjust i den lilla damen i början måste jag tillstå att hon vunnit mitt hjärta. Nu är hon 13 år och den enda av de tre, som finns kvar. Efter några somrars bortovaro är hon numer mest innekatt. Där matte är, där är Plupp. Andra gången hon var på "sommarnöje", troligen i skogen, höll det på att gå illa. Hon kom hem med ett revben som varit brutet och mager som attan. Vad hon varit med om vet vi inte, men sedan den sommaren har hon inte avvikit från tomten. Numer är det knäckta revbenet rätt inbäddat i vällevnad.

Och numer gör hon skäl för namnet Plupp - en go och genomrar lite figur. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards