Alla inlägg den 30 augusti 2018

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2018 18:31

 


Klimatförändringarna riskerar gå oss ur händerna. Den dagen permafrosten i Sibirien släpper och metanet, som hålls av tjälen, kommer ut, kan det gå ruskigt fort. Metan är en växthusgas, som är betydligt potentare än koldioxid. 

Det skrämmer mig.

Men redan 1912 insåg man faran med högre halt koldioxid i atmosfären. Se artikeln ovan - 1912!!! Då trodde man att det skulle ta några århundraden. Jag kan tänka mig att den tidens nej-sägare tyckte att farhågan var närmast löjlig. Vem fan kan sia om flera sekler bort!? Och vem bryr sig?  

Nu har det gått drygt 100 år och vi ser en alarmerande ökning av extremväder, allt högre temeraturer, brand, torka mm mm. Att en klimatförändring sker och att orsaken främst är förbränning av olja och kol är så gott som hela världen ense om, i alla fall forskarvärlden. Ingen fråga har gåtts igenom så grundligt som frågan om klimatets utvecklingen - ingen!

Men det finns fortfarande nej-sägare i och det värsta är, tycker jag, att dom som tjänar pengar på att vänta och se har sånt inflytande. Det jag inte förstår är varför det skulle vara en sån katastrof om vi ställe om från ett fossilsamhälle till ett som jorden klarar långsiktigt och det sen visade sig inte nödvändigt, som nej-sägarna tycker. Skulle det göra nåt? 


Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards