Alla inlägg den 16 augusti 2020

Av Gudrun Lindvall - 16 augusti 2020 17:56

För några veckor sedan ringde min syster, som bor utanför Nyköping, helt exalterad. Det stod en vit häger i hennes vik!

Avundsjuk blev jag - ägretthäger fanns då inte på min Sverigelista.

För det var det det var - en ägretthäger - en art som börjar etablera sig i Sverige. Sydlig. Första häckningen var 2012 på Gotland, möjligen något år tidigare enligt uppgift. Den är fantastiskt vacker!


                     


Och så i torsdags passerade vi en damm några kilometer från där vi bor - OCH DÄR STOD DEN!!!

Så gnistrande vit bland ca 15 gråhägrar. Vi har en hägerkoloni inte långt från dammen.

(Bilden ovan var publicerad i en stor tidning i samband med häckningen 2012 - hoppas det är ok att använda den.)


Ägretthägern heter Ardea alba på latin, är ungefär lika stor som vanlig gråhäger, det vill säga ca en meter hög med ett vingspann på ca 1,5 meter. Bilden ovan visar en fågel utanför häckningstid med gul näbb. Ägretter är de plymer, som fågeln får i häckningstid. 

Min underbara ägretthäger har funnits kvar i dammen i flera dagar och visar sig så fint. Och lycklig är jag!




Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards