Alla inlägg den 9 augusti 2021

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det jul
Kattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och gå som dom ville.
En natt vaknade Lina av att något tungt låg på bröstet på henne. Först blev hon rädd, men så hörde hon spinnet. Gustavs spinn. Han kröp upp och buffade henne i ansiktet. Och så la han en tass på hennes kind. Lina blev alldeles full i skratt. En så tokig liten katt!
”Du får sova i min säng, men inte ovanpå mig,” viskade hon. Gustav rullade ihop sig bredvid och så somnade dom. 
”Har du katten i sängen,” sa mamma nästa morgon.
Tänk att han låg kvar! Han var så varm och mjuk.
”Det kan jag väl få ha,” bad Lina. ”Han vill sova här.”
”Ja, det får du väl,” sa mamma. ”Bara jag slipper att ha honom i min säng så.” 
Nej, det behövde hon inte ha. Lina ville ha Gustav som bara sin. Ingen annans säng skulle han sova i, bara i hennes. 
 
Lina kunde skriva ganska bra nu. Hon hade kunnat lite innan hon började i skolan. Nu skrev hon till Märta. MISAN MÅR BRA, skrev hon. KOMER DU HIT I JUL? Ojdå, det skulle ju vara två m i kommer. Hon klämde in ett litet pytte-m på rätt plats. Så här såg det ut. KOMMER DU HIT I JUL? 
 
En dag ringde det i Linas mobiltelefon. Det hände inte så ofta, så Lina blev alldeles skakis. Var var det man skulle trycka nu då? Javisst ja, på den gröna luren var det. 
”Hej, det är Lina,” sa hon.
”Hej, det är Märta,” sa en röst i telefonen.
Märta! Var det nån som skojade med henne?
”Hallå, är du kvar? Hör du inte, det är jag, Märta!”
Oj, det var Märta! Riktiga Sommarmärta! Det sjöng som solsken och myggbett i Lina när hon hörde Märta. 
”Jag kommer och hälsar på dig och Misan i jul,” sa Märta. ”Vill du det?”
Om Lina ville det! 

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards