Alla inlägg under december 2018

Av Gudrun Lindvall - 26 december 2018 21:38

Wow, min blogg ser normal ut igen och jag är tillbaka!  


Under de senaste veckorna har min fågelmatning haft finbesök; förförra veckan hade jag stenknäck varje dag, som mest fyra vuxna fåglar samidigt. En dag var även en ungfågel där, så minst fem individer har varit på besök. Jag bor i västra Sörmland och har inte sett stenknäck på de 15 år jag bott här.

Dessutom 13 bofinkar och idag två starar! Ur led är tiden, dom borde vara betydligt längre söderut nu. Steglitser i storflock - jag räknade till 25, men dom var fler. Steglits har vi häckande på sommaren och arten är nästan en karaktärsart för området. 

Som om inte det räcker flög en snösparv över vägen nära samhället för några veckor sedan. Den såg jag i Tarfala för så där 45 år sedan... Eftersom den är så enkel att känna igen med sina vita vingar med svarta spetsar kan man vara totalsäker på obsen. 


Gott nytt år alla läsare. 

 

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards