Alla inlägg under december 2012

Av Gudrun Lindvall - 19 december 2012 22:15

                 


God Jul och Gott Nytt År önskar jag alla mina läsare. Nu får det bli julstök för hela slanten och så återkommer jag här på bloggen 2013.


Dagen är som kortast nu, men snart vänder det - det blir det ljusare igen.


Och så småningom börjar naturen vakna. Dom här små gulliga irisarna är tidiga.



                  


Då har sädesärlan anlänt och sedan står det inte på så börjar björkarna få musöron och äppelträden slår ut - bedövande vackert...


                  


Nu är det snart dags att beställa fröer, gotta ner sig i trädgårdsböcker och planera nya rabatter - för ett par nya varje år är ett måste. Kanske några isis Perry´s Blue till?


                   


Eller någon ny gammaldags ros till? 


                   


Nu börjar jag LÄNGTA VÅR! 

Av Gudrun Lindvall - 12 december 2012 15:20

Nu har vi hört den sittande regeringen skylla på tidigare i 6 år. Dags för lite självkitik? Gjort för lite eller fel? 

På tiden att denna regering tar ansvar. 


 

Av Gudrun Lindvall - 6 december 2012 20:26

Vi satte upp hängrännor på framsidan av huset för några år sedan. Tyckte att det kunde vara bra att samla upp regnvattnet där och få ut det lite från grunden. Huset ligger i en brant backe och grunden rör sig – har väl gjort det sedan huset byggdes på 1860-talet.

Det fick en effekt jag inte alls var glad åt – våra tornseglare kunde inte ta sig in i sina bon. Ridå!! Nu har jag plågats av detta och sett deras fruktlösa försök under två år – inte ett år till!!

Det finns två sätt att åtgärda problemet – antingen tar man bort hängrännorna eller så bygger man holkar. Eller varför inte både och? Kanske ta bort halva hängrännorna och så sätta upp tornseglarholkar i olika utföranden för att få se vad som väljs helst. Jag har kollat på nätet och hittat ett antal versioner. Titta här:


         


      



Det måste vara fritt att flyga in, så platsen måste väljas med omsorg. Eller platserna – vi ska ha många hoppas jag. Nu har jag beställt en typ och ska snickra några själv. Så det blir att passa på att sätta upp dom samtidigt som hängrännorna kortas. Det behövs lift för det. Inga besvikna tornseglare i år! Kanske får vi upp något till hussvalor också. 

Av Gudrun Lindvall - 3 december 2012 22:27

Köfte är egentligen turkiska avlånga små köttbullar gjorda på lammfärs, som jag har hittat i kokboken Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergenström. Men jag kör en lite annorlunda variant på receptet och gör köttfärssås á la Köfte så här:


* Ca 300-500 gram stekt köttfärs, vilken sort som helst, men lammfärs blir godast.

* En rejäl slurk ekologisk Chilisås

* Några pressade vitlöksklyftor

* 1 tesked timjan

* 1 tesked oregano

* 1 tesked mynta

* 0,25 tesked kanel

lök eller purjolök om så önskas

salt och peppar enligt önskemål.


Supergod köttfärssås, gärna serverad till mathavre.


I kokbokens recept ska det vara lök med, inte chilisås utan tomatpuré och ingen timjan. Och så ska man forma smeten till avlånga små korvar och steka i olivolja. Så kan man också göra, men min variant är mustigare och framför allt enklare, tycker jag. Och godare…  

Den doftar ljuvligt.

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards