Alla inlägg under februari 2023

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!
Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. 
”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!”
”Nej, jag cyklade gamla vägen,” sa Viktor. ” En gång cyklade jag lite fel.”
Gamla vägen? Det var ju jättelångt. Inte undra på att Viktor var röd om kinderna och såg flåsig ut.
”Vet dom om hemma att du är här?” frågade Linas mamma.
”Nej, och inte behöver dom veta det heller,” sa Viktor. Han lät riktigt arg och så stolpade han iväg ut till lagården. 
Men Linas mamma ringde till Viktors mamma i alla fall.
”Han är väl för envis den ungen,” sa Viktors mamma. ”Han har tjatat flera dagar, men vi har inte haft tid att skjutsa honom. Jag kan komma och hämta honom om ni vill.” 
Men det var inte nödvändigt, tyckte Linas mamma. Nu när han hade gjort sig sånt besvär att komma var det väl bäst att han fick stanna en stund.
”Vi tar med honom i kväll när vi åker till byn och handlar,” sa Linas mamma.
”Bind fast honom ordentligt på takräcket,” sa Viktors mamma. ”Man vet aldrig var man har den ungen!” Men Lina hörde nog att hon skrattade i telefonen. Inte kunde någon vara arg på Viktor!
 
När Viktor kom in från lagården satt han och Lina och spelade skitgubbe jättelänge. Och pratade och skrattade. Viktor hade varit med Oskar inne i stan. Dom hade ätit pizza och gått på bio. Det kändes så bra att sitta och prata med bara Viktor igen, tyckte Lina. Det skulle bli skönt att börja i skolan så man fick se honom nästan varje dag igen. 
”Att du kom på idén att cykla ända hit,” sa Lina. ”Det är väl lika bra att ni köper tillbaka gamla Docka. Du kan ha henne i vedboden bakom macken.”
Viktor svarade inte. Det var väl inte bara för Docka han kom, begrep hon inte det den där dumma Lina! Men det kunde han ju inte säga. 
 
”Viktor är kär i dig,” sa Monika på första rasten när skolan börjat igen. 
Å, nej, tänkte Lina, skulle hon nu börja retas igen!
”Det är han inte alls det,” sa Lina.
”Men du tror väl inte att han cyklar ända till Ekeberga bara för att hälsa på korna?” sa Monika och fnissade. ”Glöm inte att vi är kompisar nu. Är du kär i honom?”
Det tänkte Lina inte svara på. Man visste aldrig med Monika, rätt som det var blev det säkert ret igen.
”Äh!” sa hon bara och som tur var ringde det in just då. 
När dom skulle äta skollunch kom Monika och satte sig bredvid Lina.
”Jag har ju lovat att inte retas mer,” sa hon. ”Är du kär i Viktor?”
”Är du?” frågade Lina.
”Nej,” skrattade Monika. ”Jag har ju känt honom i hela livet. Han är mer som min brorsa. Men jag tycker om honom jättemycket. Ingen är som Viktor!”
Lina flinade lite. Nej, det var ju sant, ingen var som Viktor. 
”Jag förstår att han är kär i dig,” sa Monika. ”Ingen är som du heller.”
Vad sa hon? Lina bara stirrade. 
”Kan inte vi bli bästisar?” frågade Monika. ”Jag gillar dig också jättemycket.”
Lina visste inte riktigt. Kanske.
”Skynda dig på och ät klart så går vi och letar reda på Viktor,” sa Monika.
 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023
>>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards