Alla inlägg under maj 2021

Av Gudrun Lindvall - 15 maj 2021 09:12

                             


Det här lilla märket hittade jag i mina gömmor häromdagen. BFK - det betyder BarnFilmsKlubben. 

Man visade barnfilmer i dåvarande Folkets Hus i Södertälje i slutet på 50-talet och början av 60-talet. Jag minns hur vi satt på golvet och såg Kastrullresan bland annat.

Jag var lite yngre än de flesta på min gård och hängde med dom lite större tjejerna. Vi bodde i ett 4-våningshus på Mariekällgatan - fina rappade HSB-hus. Min pappa fick jobb på Astra 1954 och företaget ägde lägenheten. Mariekällgatan var sju hus, lite stjärnhusbyggda med tvåor och treor, jättefina lägenheter. Vi bodde i en trea på andra våningen. Idag säljs dom här lägenheterna rätt dyrt, men husen saknar hiss. Såg den vi bodde i på annons för ett par år sedan.

I husen bodde massor av barnfamiljer. Jag minns mer än 10 ungar bara i vårt hus. Barn födda i slutat av 40-talet och början på 50-talet. Vi som nu är pensionärer...

I alla så var det rätt häftigt att växa upp på Mariekällgatan. Ungarna i nr 42, 44 och 46 lekte burken på kvällarna. Man sprang runt husen, minns jag och det var ett härligt liv. På vintrarna åkte man skidor i den, då stora, nu lilla backen mellan husen. Precis i anslutning till husen fanns en relativt stor skog med bergknallar. Det mesta är faktiskt kvar, även om den naggats i kanten lite. Där lekte man. Alla husen låg i kanten på skogen. Så borde man bygga även idag, tycker jag. Vi ungar hade härliga lekutrymmen.

Men åter till märket - barnfilmsklubben. Den var på lördagar, hur ofta minns jag inte. Dåvarande Folket Hus var ett vackert hus, bort nu. Där blev en genomfartsled... som man ångrat bittert genom åren. Gamla Riksettan gick nämligen över kanalen och sedan på Storgatan mitt i cetrum. Det blev lite mycket trafik så småningom och Södertälje blev en känd flaskhals. Och så byggde man om och fick en ful led, som gjorde att stans historia revs. Badhuset. Skandal! För Södertälje var ju under 1800-talet och en bra bit in på 1900-talet badorten för Stockholm. Hit åkte man ångbåd, bodde på badhotellet - som tur var klarade det rivningen - drack brunn, badade och umgicks. Mer om det en annan dag, även om jag skrivit mycket om det genom åren. En fördel med badortstiden är alla bevarade vykort, den tidens sms. 

Så här såg gamla Folket Hus ut:

                           

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards