Alla inlägg den 7 september 2011

Av Gudrun Lindvall - 7 september 2011 22:46

 

Hittade det här kortet på Tradera - en gammal bild som kan leda till reflektioner. Klicka på bilden så blir den större.

Titta på kvinnan i vagnen - hon har en svepask, som hon visar stolt och är rädd om. Något som ska säljas? Eller en present? Står en lövad kärra till höger.

Tempot var ett annat då. Oxar gick inte så fort och i och med det blev avstånden långa. Om man kör bil i vad man tycker är snigelfart - 60 km/tim - tar det 10 minuter att ta sig 1 mil. Jag undrar hur lång tid det tog med oxar.. Om man är stressad i dag för att allt ska gå så fort tror jag nog att man kunde bli stressad då för att det gick så långsamt. Att köra oxar är en utdöd kunskap - tömmen sitter runt hornen och öronen. 

Titta på vagen - hjulen fram är mindre än hjulen bak. Konstigt! Järnskodda trähjul. Ingen fjädring i den kärra. När vi köpte gården här fanns en massa gammalt jox kvar i lador och prång - harvar med träplugg, en gammal slaga och div skaklar och remtyg. En del grejer är inbyggda och vi kommer inte åt dom. Vi tyckte gott att grejerna kunde få bli kvar här - de är en kulturskatt utan andra värden än att prylarna har använts just här av tidigare brukare. Den här gården kom till i mitten av 1800-talet då byn skiftade, men man tog säkert med sig en hel del prylar.

Vilka männskorna är på bilden lär vi aldrig få veta. Inte heller något om sammanhangen då bilden togs. Men nu har du också sett den. 

Av Gudrun Lindvall - 7 september 2011 08:48

9x7=63

För många år sedan jobbade jag som högstadielärare. Har många trevliga minnen från den tiden - trivdes mycket bra. Här kommer ett sådant:

Jag undervisade bl.a i matematik. Det här var på den tiden då det fanns allmän och särskild kurs i matte - allmän för de inte fullt lika intresserade. På den här skolan var det vanligt att den allmänna kursen var rätt tunn i början på höstterminen i 7:an, men erfarenheten visade att den brukade fyllas på, så den hösten det här handlar om hade jag bara 2 elever från start. Den ena var en söt liten kille med bruna pepparkornsögon - pigg och vaken. Det gick en tid och så en lektion tittade han mig i ögonen och sa:

- Jag har aldrig fattat vitsen med den där multiplikationstabellen.

- Va? Men hur i hela friden räknar du??

Killen kunde nämligen räkna rätt komplicerade tal. Så började han förklara hur han gjorde och jag var förstummad. Han hade hittat på ett system där han plussade och höll ordning på siffrorna i mycket komplicerade beräkningar. Klart imponerande! Inte underligt att det inte var lätt med matte och att han kunnat dölja detta under hela sin skoltid måste betraktas som ett under.

Det var en ren njutning att kunna förklara vitsen med den där multiplikationstabellen och höra killens Jaha! Han tyckte det var fusk - så lätt kunde det väl inte vara.... Behöver jag säga att denne lille sifferkonstnär egentligen hade matte på fel nivå? Men byta till särskild kurs ville han inte! Och glad var jag för det var en fröjd att se den honom ta sig an matten med en helt annan säkerhet - en elev jag minns med värme.   

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards