Direktlänk till inlägg 10 mars 2014

Biologisk mångfald

Av Gudrun Lindvall - 10 mars 2014 20:34

 En lång vår får vi hoppas att vi får njuta av. För fyra år sedan var det annorlunda – vinter och kallt fortfarande. Då tröstade jag mig med att läsa konstnären och författaren Gunnar Brusewitz böcker och publicerade ett inlägg här på bloggen, värt att upprepa, lite omarbetat. Det handlade om vår förlorade biologiska mångfald och skillnaden blev så tydlig då jag läste böckerna, som handlade om vårarna på 50- och 60-talen. Men även på 4 år har det skett en utarmning. Det är fler arter, som inte finns här längre. Trädlärkan hörs inte som då. Svartmesen ser jag bara någon enstaka gång. Härmsångaren häckade inte förra året och ingen rosenfink om på besök. Betydligt färre näktergalar sjunger i buskarna.


Och så inlägget, lite ändrat, som jag skrev för 4 år sedan:


” Men ju mer jag läser, ju mer förskräckt blir jag. Skillnaderna då och nu blir så påfallande stora. Att den  biologiska mångfalden är en spillra av vad den har varit vet man ju, men att det kunnat gå så fort. Jordbrukets gifter har raderat ut "ogräsen" och därmed insekter och fågel i odlingslandskapet. Det moderna skogsbruket vill ha monokultur av gran. Utdikningar reducerar livsmiljöer för vadare. Och så vidare. Det handlar egentligen inte bara om antal arter - det handlar om antal individer. 

Brusewitz ondgör sig över förändringarna i Roslagen - boken skevs i början av 60-talet. Men han skriver: Klockan var fem på morgonen och det var stark frost. Trädlärkorna hade just anlänt och spelade intensivt  över tallbackarna, från flera håll bubblade orrspelen, bofinkarnas smattrande fanfarer hördes överallt, ringduvorna blåste och spettarna "knarrade basen" i de höga träden.


Så är det inte längre. Jag vandrade Sörmlandleden med elever i början av 80-talet och även då bubblade orrspelen i skogarna, men inte längre. Nu får man leta för att hitta några enstaka orrar. Trädlärkan är ovanlig och rödlistad. Förr vandrade man mellan lövsångarreviren - överallt fanns dom – men inte längre. 1993 var jag i Lettland på fågelskådarresa och fick då återuppleva hur vårarna lät förr. Vilken konsert av massor av fågel! Så minns jag det - så många fåglar att det var svårt att särskilja individerna.  


Förändringarna har gått så fort. Rachel Carson förutspådde i sin bok Tyst vår, som kom ut 1963, att förändringarna skulle komma, men inte ens hon kunde förutse snabbheten. På bara 50 år är skillnaderna enorma.

Ytterligare en jämförelse: År 1887 levererade skogvaktare följande till godset Stora Djulö utanför Katrineholm: 37 tjäder och orre, 10 morkullor, 87 knipor och änder och 16 harar. I dom skogarna finns nästan inga skogshöns kvar alls idag. Det fanns dessutom både ål och lax i vattendragen.


Jag sörjer den biologiska mångfalden och våndas över den snabba förändringen. Sörjer att antal lärkor och tofsvipor minskat så dramatiskt - minns hur det var förr. Vill inte sakna stenskvättan, järnsparven och trädlärkan, vill ha dom kvar.  

Förändringen sker tyst och stegvis. Och den sker överallt. Jag vet att det går att vända trenden, men tyvärr är det så få som verkligen vill förändring. Ett annat jord- och skogsbruk måste till. Ett synsätt där andra arter än människan har rätt att finnas till för sin egen skull och är önskvärda.

Ett samhälle där korta vinstintressen inte styr allt. 

Kan det bli verklighet?”

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards