Alla inlägg den 1 juni 2020

Av Gudrun Lindvall - 1 juni 2020 09:44

Vi har inte riktigt gjort i ordning runt huset, som byggdes för 3 år sedan. Första året var det hundkäx och tistlar på den lite gropiga marken och på vintern var steglitser och siskor lyckliga över tistelfröna.

Men i år tog vi oss samman och med hjälp av grannar med diverse maskiner ska det nu bli slätare gräsmatta. 

Så här såg det ut när dom sådde:

               

En gammal enkel sånmaskin med säkert 100 år på nacken fick göra tjänst. Visst är den fin! 

Jag minns faktiskt en gubbe som sådde så här på en liten teg vid vår sommarstuga i Enhörna någon gång på 50-talet.

                       

Inte konstigt att så stora sädesfält som idag var i det närmaste omöjligt att ha, eller snarare, det behövdes mycket folk på landsbygden...

Den gamla såmaskinen fungerar med små borstar och så hål, som kan varieras i storlek. 

                            

                            

Jag la ut en bild på FB och till min förvåning var det flera som hade en sån här såmaskin i sin ägo. Gamla bra prylar sparar man på och den här såmaskinen måste varit mycket uppskattad då det begav sig. Just den här vårdas ömt, kan jag säga. 




Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards