Alla inlägg den 16 augusti 2010

Av Gudrun Lindvall - 16 augusti 2010 15:58

     


Det här är Skerpla från Tåkern. Hon är islandshäst och kom till oss i november förra året. Jag såg henne hos förra ägaren för flera år sedan och föll som en fura för denna speciella dam. Då var hon inte till salu och dessutom dräktig med en redan tingad fölunge, men så småningom fick jag chansen att köpa henne.

Hon är förstaklass-bedömd. Det innebär att hon har visats och bedömts både exteriört och ridegenskapsmässigt. Man använder en skala upp till 10 där 8 och därutöver brukar kallas förstaklass. Skerpla hade 8.24 exteriört och 8.0 för ridegenskaper, totalt 8.1 Hon har alla 5 gångsätten: skritt, trav, galopp, tölt och flygande pass.

Islandshästar kan ha häftiga färger, men Skerplas sommarpäls är nog det häftigaste jag sett! Hennes färg heter silverbrun. Med det menas att hon är brun, men har en silvergen, som "tokar till" färgen och ger gråsilvrig man, bleker det bruna och gör sommarpälsen apelkastad. Det brukar bli mer eller mindre och på vintern syns inte fläckarna som nu på sommaren och speciellt i solen.

Visst är hon vacker, min Skerpla!

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards