Alla inlägg den 11 maj 2011

Av Gudrun Lindvall - 11 maj 2011 13:06

Jag tidstuderar mig själv nästan alltid. Med det menas att jag alltid funderar på hur jag effektivast gör saker – allt ifrån i vilken ordning jag mockar boxar till i vilken ordning man hämtar varor i mataffären. Det här kan bli lite irriterande för maken, som ofta frågar varför det är så bråttom. Det är det inte – det är bara det att allt ska ske så tidseffektivt som möjligt. Varför spilla tid i onödan?

En sommar i min ungdom jobbade jag på Länsstyrelsen i Stockholm – ett jobb som passade denna tidsstudernade läggning perfekt. Det var på den tiden då byråkratin fortfarande var byråkratisk, dvs med blanketter och papper som skulle skrivas under både här och där och behandlas av flera tjänstemän. Så är fortfarande den franska och därmed EU:s byråkrati medan Sverige för länge sedan rationaliserat bort massor av moment.

Mitt jobb bestod i att fylla i vissa rader i blanketter som handlade om konkurser innan dom gick vidare till nästa i hierarkin. Det jobbade en äldre dam med detta, men hon hann inte med. Jag leddes in i ett litet rum där det låg travar utmed väggarna av blanketter, som saknade det som skulle fyllas i. Ett eldorado för en tidsstuderare! Hur sätter man in blanketten snabbast i skrivmaskinen? Vilken ordning på fylleriet går snabbast? Hur många klarar man i timmen? Jag tävlade med mig själv hela tiden och jag mig fa-an på att få undan högarna – alla! Skitkul! Den stackars tanten som jobbade med detta till vardags blev lätt störd över min arbetsiver och chefen, som fick in färdigifyllda blanketter i sitt rum, där annat skulle fyllas i, började se förtvivlad ut. Hennes högar växte. Jag försökte ursäkta mig med att man inte kunde jobba så här jämt, bara under en kort tid.

När sommarjobbet var klart var alla blanketthögar klara och inflyttade till chefen. Rummet var tömt. Tanten, som jag minns hette Ebon, kunde börja från scratch. Någon ambition att återkomma sommaren efter hade jag inte – sånt här gör man bara en gång.

Men tidstuderandet satt i blodet. På nåt sätt tror jag att det hänger ihop med latmasken. Det gäller att få tid över till annat. Trista saker ska gå fort. Och så finns det ett nöje i själva tidsstuderandet. Det trista som måste göras försvinner liksom i planerandet.

Knäppt? 

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards