Direktlänk till inlägg 8 maj 2012

Kanonjobb

Av Gudrun Lindvall - 8 maj 2012 18:24

     


När jag var ung var det ganska lätt att få sommarjobb. Kanske inte så välbetalda alla gånger, men ett minns jag med glädje:

Det var ett av de första åren på 70-talet. Jag pluggade på universitetet med rätt tvivelaktigt intresse och do resultat. Så under en vinter tog jag ett tillfälligt jobb på SL som trafikundersökare. Det betydde att man räknade folk på bussar och tunnelbanor och ställde frågor om vad dom tyckte - rätt kul faktiskt. Nu föll det sig inte bättre än att Waxholmsbolaget ville veta hur deras resande åkte och om man hade synpunkter, som kunde förbättra trafiken. Man bad SL om hjälp och vi fick toppenjobbet! En hel sommar tillbringade jag i skärgården på olika Waxholmsbåtar, både de gamla fina och de nyare. 

De gamla ångbåtarna var oerhört fina. Jag var speciellt förtjust i Storskär, en klassiskt vacker båt.


                     


Storskär är dessutom rätt snabb och gick på de längre turerna. Tyst och fint gled den mellan öarna. Minns inte om det var den som tog oss till Sandhamn, men den turen var verkligen något alldeles extra. Skärgården är vacker, men de yttre kala öarna är underbara. Man kom inte tillbaka till Stockholm förrän i kvällningen och fick se skärgården i olika ljus - vackert!


                      


En annan skönhet är Norrskär, kanske juvelen i kronan. Stor och pampig. Stilfull!


                    


Vi tillbringade många timmar högst upp på båten dit bara besättningen har tillträde - i solen. När vi närmade oss en brygga räknade vi alla som gick av och på. Dom som gick av lämnade vår lilla frågelapp och dom som klev på fick en oskriven. Varför åker du? Jobbresa? Turist? Passar tiden? Osv. 

Resten av tiden njöt vi av sommaren och jag minns inte att det regnade en enda dag, men det måste det väl ha gjort. Minns en gång när skepparen inte fick back i maskin och skrek åt folk att hålla i sig innan han brakade in i en annan båt vid kajen i Stockholm. Ingen gjorde sig illa, men det blev en buckla på den båt, som fick ta smällen. Sov maskinisten?

En gång var det problem med en båt, så man hyrde in en turistpaddabåt, en platt sak, som visade sig inte alls klara skärgården och varje angörning av bryggor var ett äventyr. Stackars den skepparen.

Vilken tur att de gamla fina ångbåtarna finns kvar. Skulle önska att jag hade möjligheter att följa med ut till Sandhamn igen - kanske i framtiden då vi inte har så många djur, utan kan vara borta några dar.  

Slutar med en bild på inloppet till Sandhamn.


                       

 
 
Ingen bild

Karla Sand

8 maj 2012 23:12

Säga vad man vill, men de båtar som byggdes förr är helt enkelt mycket snyggare! Hoppas de går många år än.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gudrun Lindvall - 1 februari 2023 10:27

Viktor kommer - på cykel!Ett par dagar innan skolan skulle börja igen kom Viktor till Ekeberga på cykel. ”Har du cyklat ända från byn mitt i vintern!” utropade Linas mamma. ”På stora vägen?!””Nej, jag cyklade gamla vägen...

Av Gudrun Lindvall - 27 november 2021 23:51

Fyrverkeri är häftigtMärtas föräldrar kom till nyår. Då flyttade Märta till stugan. Det var lite trist, tyckte Lina. Det var så roligt att ligga och prata och fnissa på nätterna. Dom sov båda två i Linas rum. Sov och sov förresten. Första natten sov ...

Av Gudrun Lindvall - 22 september 2021 23:57

Äntligen jul!På annandagen skulle Märta komma. Det var nästan så att Lina längtade mer efter det än efter julafton. Märta skulle komma med tåget, så dom skulle hämta henne i stan. Det var pirrigt! Tänk om hon inte var med eller hade gått av på fel st...

Av Gudrun Lindvall - 30 augusti 2021 11:11

 Får jag följa med dig hem?”Ska vi åka till Ekeberga nån gång?” frågade Viktor otåligt i skolan en dag.”Ja, i vår tänkte jag,” sa fröken.Åh, inte förrän i vår! Det var ju inte ens jul än! Skulle det dröja så länge innan Viktor...

Av Gudrun Lindvall - 9 augusti 2021 22:55

Snart är det julKattungarna började bli riktigt stora. Alla hade fått nya hem utom Gustav och Misan. Dom bodde mest i lagården, men nu när vintern kom hände det ofta att dom kom in i huset. Det satt en kattlucka i ytterdörren, så dom kunde komma och ...

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards