Alla inlägg den 17 maj 2012

Av Gudrun Lindvall - 17 maj 2012 13:31

     


Är det kört för jorden? Man kan ju undra. I USA börjar man utvinna gas och olja med nya hiskliga metoder och Arktis hotas av ny utvinning av fossila bränslen. Finns det ingen hejd på galenskapen?

Det hemska är att artutrotningen går så fort. Jag trodde aldrig att det skulle märkas så tydligt under min livstid, men tji vad jag bedrog mig. Vårarna blir allt tystare - i år har vi till och med betydligt färre trastar än vanligt. Det är för tyst i skogen! Vi har bott här i 9 år nu och förändringen är påtaglig, trots att vi bor i en bygd där samtliga odlar ekologiskt.

Förändringarna i Sverige är enorma. Starens population har minskat till hälften på 30 år. Storspoven är borta från stora delar av landet. Stenskvättan, som fanns överallt när jag var liten, har minskat med 50 % sedan 1975. Ortolansparven försvann då utsädet betades med kvicksilver på 60-talet och har aldrig återhämtat sig. Hämpling, törnskata och gråsparv har minskat i antal. Buskskvättans population är bara hälften mot vad den var för 30 år sedan. Tofsvipor och lärkor minskar dramatiskt och för de senare börjar fågelskådare köpa lärkrutor av bönder för att försöka ge lärkorna en fristad. Tänk att frivilliga krafter - och pengar - måste till för att bonneriet ska bry sig.

Och inte ses någon vilja att minska vare sig klimatpåverkan eller kemikaliseringen. Allt bara kör på åt fel håll.

Ibland tappar man tron på mänskligheten.  

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards