Alla inlägg den 16 maj 2013

Av Gudrun Lindvall - 16 maj 2013 20:32

        Foto Erik Arbinger


Här släpps ingen jävel över bron - eller snarare inga fåglar in i holken. Det är familjen bålgeting, som bor här. En ganska ovanlig hyresgäst, men även jag har haft bålgeting i en holk. Märkte det inte förrän våren efter då jag tömde holken. Förr var bålgetingen fridlyst, men inte nu längre.

Bålgetingar är trevliga, även om storleken kan skrämma lite. Men bålgetingar är stora brummande långsamma getingar, som äter små ettrigare getingar. Man hinner alltid undan och de är ointresserade av våra mänskliga förehavanden. Första året vi bodde här hade vi bålgeting i eken - jag blev jätteskraj och ringde Anticimex, som tog bort dom. Det gör jag inte längre. Nu lever vi med dom och det är bara på hösten, när dom känner att kylan kommer och livet går mot sitt slut, som dom är lite läskiga. Då vill dom nämligen in. 

Visst är det en fantastisk bild! Just det här gula facet är så typiskt. När dom vill in på hösten knackar dom med det gula på fönstren och liksom stirrar på en. 

I holkarna ser det ut så här våren efter den sommar de bott i den.


 


Även denna bild har tagits av Erik Arbinger, som helst vill ha göktytor i sina holkar. 

Men ibland får man nöja sig med bålgetingar - fascinerande även det.

Presentation


Lite tankar om diverse - till lättsam läsning för dig.
Bilder © jag, om inte annat anges.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards